گزارش ذیل شرح مختصری از موقعیت ایستگاه S16 و معابر اطراف آن و همچنین توضیح کلی در مورد روش اجرا و ترافیک منطقه می باشد.
موقعیت ایستگاه:
شکل 1 موقعیت ایستگاه (S16) را نشان می دهد. این ایستگاه شانزدهمین ایستگاه خط 2 قطار شهری از سمت غرب میباشد. فاصله این ایستگاه از ایستگاههای قبل و بعد از آن به ترتیب حدود 1598 و 1430 متر میباشد. ایستگاه S16 در فضای سبز ضلع جنوبی بلوار باغمیشه، حدفاصل تقاطع بلوار باغمیشه با خیابانهای مولانا و امیرکبیر قراردارد. این ایستگاه اولین ایستگاه در بخش توسعه شرقی خط 2 میباشد.
از معابر اصلی در محدوده میتوان به بزرگراه پاسداران، بلوار باغمیشه، خیابانهای مولانا، امیرکبیر و معابر داخلی کوی فرشته 18 متری فشارقوی ( شهید زوار قلعه)، محمدپور صبور، استاد تبریزی، گل سرخ, دولت آبادی، عماد و خیابان چنار، اشاره نمود.
این ایستگاه می تواند مبداء و مقصد سفر ساکنین شهرک های شمال بلوار پاسداران اعم از شهرک الهیه، باغمیشه 2، نیروی هوایی و کوی فرشته قرار گیرد.
بزرگراه پاسداران: یکی از مسیرهای اصلی شهر بوده که دارای عملکرد بزرگراهی میباشد. این معبر دارای دو مسیر حرکتی در جهت شرق و غرب بوده که به وسیله میانه از یکدیگر جدا شده اند. این مسیر دارای 3 خط عبور در هر جهت می باشد. دسترسی ها در این معبر محدود بوده و اکثر وسایط نقلیه به عنوان مسیر گذری از آن استفاده می کنند. این مسیر بیشتر نقش جابهجایی را در شبکه ایفا میکند.
بلوار باغمیشه: این خیابان در راستای شرقی- غربی می باشد و از میدان فهمیده در انتهای غربی آن شروع و تا محل تقاطع با بزرگراه پاسداران امتداد یافته و دارای سه خط عبور در هر جهت می باشد. این خیابان در بیشتر بخشهای آن فاقد پارک حاشیهای در طرفین معبر میباشد. این معبر بیشتر دارای عملکرد جابهجایی بوده و تامین کننده دسترسی به معابر شریانی نیز میباشد، لذا به عنوان یک مسیر شریانی درجه 2 معرفی میشود. کاربریهای طرفین این خیابان عمدتا تجاری بوده و بعضا کاربریهای خدماتی نیز به چشم میخورد.
خیابان امیرکبیر: این خیابان متقارن با خیابان مولانا بوده و در قسمت غربی آن قرار دارد. این خیابان یک مسیر شمالی-جنوبی میباشد که ایستگاه s16 در ضلع جنوبی تقاطع آن با بلوار باغمیشه قرار دارد. این معبر وظیفه تامین دسترسی از نواحی اطراف به بلوار باغمیشه و بالعکس را داشته و یکی دیگر از مهمترین معابر نواحی اطراف ایستگاه به شمار میآید. این خیابان در دسته معابر شریانی (شریانی درجه 2) قرار میگیرد. این معبر دارای عرض عبور 11 متر بوده و در هر جهت حرکتی دارای دو خط عبور میباشد. این معبر فاقد پارک حاشیهای در طرفین خیابان میباشد. کاربریهای طرفین این معبر عمدتاض مسکونی بوده و در برخی موارد کاربریهای تجاری در سطح محله نیز به چشم میخورد.
خیابان مولانا: این خیابان یک مسیر شمالی-جنوبی میباشد که ایستگاه s16 در ضلع جنوبی تقاطع این خیابان با بلوار باغمیشه قرار دارد. این معبر وظیفه تامین دسترسی از نواحی اطراف به بلوار باغمیشه و بالعکس را داشته و یکی از مهمترین معابر نواحی اطراف ایستگاه به حساب میآید. این خیابان در دسته معابر شریانی (درجه 2) قرار میگیرد. این معبر دارای دو خط عبور در هر جهت حرکتی برابر با 8 متر می باشد که به وسیله یک جداکننده به عرض یک متر از هم جدا شده اند.
کوی فرشته: کوی فرشته یکی از بخش های الحاقی شهرک باغمیشه است که از طریق ورودی های شرقی و جنوبی از بزرگراه پاسداران و ورودی شمال غربی از شمال بلوار باغمیشه و همچنین خروجی جنوب غربی به بزرگراه پاسداران با معابر اصلی در ارتباط است.
روش اجرای ایستگاه: انتخاب روش اجرای بهینه به جهت عوامل تاثیرگذاری متعددی نظیر شکل و عمق ایستگاه، موقعیت شهری، ترافیک عبوری، شرایط ژئوتکنیکی و سطح ایستایی ساختگاه، نحوه مقابله و کنترل آبهای سطحی و نفوذی، اثرات ناشی از سازههای زیرزمینی و نهایتا شرایط اقتصادی از اهمیت ویژهای برخوردار است. روشهای متداولی جهت اجرای ایستگاه بر اساس پارامترهای اشاره شده فوق انتخاب میشوند که میتوان دو دسته اجرای در ترانشه و اجرای زیرزمینی را نام برد.
در مورد ایستگاه S16 با توجه به وجود فضای کافی در اطراف ایستگاه و بررسی موارد فوق و هزینه های مترتب بر روشهای مختلف اجرا و با توجه به وجود شفق شرقی در محدوده این ایستگاه، اجرا به روش ترانشه باز توصیه شدهاست.
حجم تردد در شبکه: به جهت شناخت وضع موجود نحوه تررد خودروها در شبکه مورد بررسی، لازم است تا حجم عبوری از هر محور برداشت شود. بدین منظور برداشت حجم در ساعات اوج انجام شدهاست. بیشترین حجم تردد مربوط به بزرگراه پاسداران بوده و معابر داخلی کوی فرشته نیز شاهد کمترین حجم ترافیک است.