مشخصات خطوط مصوب قطار شهری تبریز
خط یک: به طول 17.2 کیلومتر با 18 ایستگاه از میدان ائل گولی آغاز واز طریق بلوار شهید باکری و29بهمن، خیابان امام خمینی، میدان کهن (محققی سابق)، باغ گلستان(قونقا) و خیابان خیام به کوی لاله ختم می شود.حدود 8کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی شده و با دو دستگاه حفار TBM در عمق حدود 14 الی 25متری کف تونل ، حفاری آن در سال 1393 به اتمام رسیده است. فاز نخست این خط از ایستگاه ائلگولی تا ایستگاه استاد شهریار در شهریور 1394، فاز دوم از ایستگاه استاد شهریار تا ایستگاه میدان ساعت با یک ایستگاه عبوری در میدان قطب در سال 1395 به بهرهبرداری رسید. در پاییز 1398، ریلگذاری کل خط یک تا پایانه لاله به اتمام رسید و پس از سالها انتظار، سوت قطار در ایستگاه پایانی خط یک به صدا درآمد. همزمان با قیام تاریخی 29 بهمن مردم تبریز، در بهمن ماه 1398، فاز سوم خط یک نیز با چند ایستگاه عبوری از ایستگاه میدان کهن تا ایستگاه نور در شهرک نور لاله به بهرهبرداری رسید.
خط دو: خط دوم متروی تبریز به طول حدود 22.4 کیلومتر، در حال حاضر طولانیترین مسیر از شبکه ریلی کلانشهر تبریز است. این خط، شامل ۲۰ ایستگاه است که از محدوده زمینهای قراملک تبریز (کارخانه کود آلی) شروع شده، از طریق خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و پس از عبور از زیر خیابان آخونی، خیابان قدس، در ایستگاه میدان کهن (محققی سابق) دارای ایستگاه تبادلی با خط یک بوده و از طریق میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده وضمن عبور از میدان شهید فهمیده باغمیشه به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمایشگاه بین المللی و نهایتاً در میدان بسیج خاتمه مییابد. در طرح توسعة این خط، گذر از منطقه خاوران و اتصال به ایستگاه راهآهن تبریز- میانه در نظر گرفته شده است.
خط سه: با امتداد شمالی و جنوبی و به طول 9.8 کیلومتر وشامل 11 ایستگاه از پایانه بزرگ اتوبوسهای بین شهری تبریزجنب بزرگراه شهید کسائی آغاز وبا عبور از خیابان مشروطه، خیابان شریعتی، در منطقه میار میار با خطوط یک، دو و خط پنج دارای ایستگاه تبادلی بوده و پس از عبور هسته مرکزی و بازار تاریخی شهر به طرف مراکز پرتراکم جمعیتی در خیابان انقلاب و شهرک ارم امتداد پیدا کرده و با عبور از جنب بیمارستان عالی نسب به شهرک رضوانشهر منتهی میشود.
خط چهار: به صورت لوپ به طول 15.4 کیلومتر، شامل 21 ایستگاه از میدان آذربایجان آغاز و پس از عبور از میدان جهاد (نصف راه)، در مسیر آزادی(کمربندی) از چهارراه آبرسان و بیلانکوه و چهارراه عباسی عبور کرده و به انتهای خیابان شهید رجایی جنب اتوبان پاسداران ختم می شود. از ویژگیهای منحصر به فرد این خط، طراحی آن به صورت لوپ بوده و حلقه اتصالی بین تمامی خطوط ریلی مترو تبریز است. در طرح توسعة خط سه و چهار، اتصال این خطوط به فرودگاه بینالمللی شهید مدنی تبریز به طول شش کیلومتر در نظر گرفته شده است.
خط پنج: این خط تراموایی در اصل توسعة خط یک تلقی میشود که هدف از طراحی و اجرای آن، احیای پیشینة تاریخی قونقا به راه آهن است. این خط با 5.1 کیلومتر شامل یازده ایستگاه، از راه آهن تبریز آغاز شده و با عبور چهارراه خطیب، نصفراه(جهاد)، تا باغ فجر (گلستان) جایگاه تاریخی قونقا امتداد مییابد و دارای ایستگاه تبادلی با ایستگاه 13(قونقا) خط یک است. این خط نهایتاً با عبور از منطقة اهراب، در مجاورت ارک علیشاه (چهارراه شریعتی) پایان مییابد.
خط برون شهری تبریز- سهند نیز در محل ایستگاه 17 (شهید باکری) با خط یک دارای ایستگاه مشترک بوده و با عبور از مقابل کارخانه تراکتور سازی به سمت شهر جدید سهند ادامه خواهد یافت.