پیام سال رهبری

 
  نقشه مترو

 
تجهیزات

تجهیزات سازمان قطار شهری تبریز شامل سیستمهای ocs ، مخابرات، پستهای برق، مکانیک و تأسیسات می باشد.

1ـ سیستم سیگنالینگ: این سیستم شامل تجهیزات کنار خط و نصب شده در onboard قطار بوده که از طریق کابل کشیهای انجام شده هماهنگی بین قطار و تجهیزات کنار خط را بر عهده دارد و اطلاعات خط از طریق کابل کشی به مرکز کنترل فرمان منتقل می گردد. از مزایای مهم این سیستم جلوگیری از برخورد قطارها و کاهش سرفاصله زمانی حرکت قطارها و اطمینان خاطر مسافر وپرسنل از وجود یک سیستم ایمن و قابل اعتماد جهت هدایت قطار می باشد.

 

2ـ سیستم ocs (برق بالاسری): سیستم ocs وظیفه انتقال مصرف برق قطارها را عهده دار می باشد. نوع سیستم شبکه بالاسری زنجیره ای بوده و دارای دوسیم حمال و دو سیم کنتاکت می باشد.حداکثرکشش در این سیمها 100N/   می باشد. ولتاژ شبکه بالاسری د دهانه پانتوگراف v 1500DC می باشد. حداکثر توان انتقال انرژی شبکه بالاسری در 20درجه سانتیگراد 2770 آمپر می باشد. فاصله حمایتهای سقفی تونل در سقف حداکثر 25 متر و فاصله سیستم head span برای زیگزاگ حداکثر 50 متر می باشد. تیپ شبکه برای حداکثر سرعت 80km/h طراحی شده است. حداکثر ارتفاع در مسیر تونلی از سطح ریل 4/4 متر و در مسرهای روباز 5متر می باشد.

 

3ـ سیستم مخابرات: این سیستم شامل پانزده ، زیرسیستم به شرح ذیل می باشد؛

1)SDH شبکه انتقال 2) شبکه ارتباط رادیویی 3) شبکه تلفن4) شبکه دوربین مداربسته 5) سیستم اعلان عمومی 6) سیستم اطلاع رسانی مسافران 7) سیستم توزیع ساعت 8) سیستم ضبط صدا 9) سیستم منبع تغذیه بدون وقفه 10) سیستم جمع آوری کرایه 11) سیستم اعلام حریق 12) سیستم حفاظت و ایمنی محلی و مرکزی 13) سیستم مدیریت ساختمان 14) سیستم کامپیوتری محلی و گسترده 15) سیستم اسکادا

 

4) سیستم برق: برق مصرفی قطار شهری تبریز از طریق پستهای اختصاصی 132 به 20 تأمین می شود. پستهای برق شامل پستهای RS و پستهای LPS می باشد. پستهای RS تأمین کننده برق بالاسری و نهایتاً برق کششی قطار بوده و پستهای LPS تأمین کننده روشنایی قطار و تونل و ساختمان بهره برداری می باشد.

 

5) سیستم مکانیک و تأسیسات: شامل سیستمهای تهویه و هواساز، اطفاء حریق، آسانسور، پله برقی و... بوده و سیستم تهویه جهت تأمین هوای مناسب داخل تونل و ایستگاهها هست. سیستم اطفاء حریق جهت جلوگیری از انتشار دود و آتش در موارد احتمالی می باشد. سیستمهای پله برقی و آسانسور نیز جهت رفاه حال مسافران بویژه سالمندان و معلولین مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات سازمان قطار شهری تبریز در یک نگاه کلی

سیستم تغذیه انرژی قطارهای متروی تبریز از نوع شبکه بالا سری با   ولتاژ    1500   VDCاز شرکت زیمنس آلمان خریداری شده است



سیستم سیگنالینگ که عهده دار کنترل حرکت قطارها می باشد و قابلیت حرکت قطارها بدون نیاز به دخالت راهبر(راننده قطار) را دارند برای HEAD WAY  دو دقیقه ( حداکثر زمان انتظار مسافر در ایستگاه) طراحی شده است. توسط این سیستم مسیر وحرکت و توقف کلیه قطارها از طریق مرکز کنترل و فرمان قابل کنترل وهدایت خواهد بود



اطلاعات کلیه تجهیزات نصب شده در مترو در اتاق مرکز کنترل و فرمان بر روی پانل های  LCD  قابل مشاهده می باشد. جهت صرفه جویی در مصرف انرژی امکان برگشت       Regeneration )   )در شبکه برق قطارها حداکثر تا میزان 30% پیش بینی شده است. تمهیدات لازم در صورت قطع برق در یکی از پستهای برق تغذیه کننده قطارها وپستهای تغذیه کننده ایستگاهها جهت جلوگیری از وقوع اختلال در حرکت قطارها وجذب مسافر در نظر گرفته شده است


.


                بازگشت