پیشنهادات و انتقادات
 
  آمار سایت
مهمان : 0
امروز : 440
ديروز : 1106
ماه : 39392
 
تاریخ : چهارشنبه 24 ارديبهشت 1393     |     کد : 285

برگزاری کمیسیون تدوین استاندارد ملی نشانه ها و تابلوها در سیستمهای حمل و نقل درون شهری و حومه در ساز

اعضاء این کمیسیون متشکل از مدیران و کارشناسان سازمانهای قطار شهری کشور از شهرهای تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز، کرج، قم و کرمانشاه و طی دو روز در سازمان قطارشهری تبریز برگزارشد

هدف از تدوین استاندارد نشانه‌ها و تابلوها:

کشورهای دارای صنعت مترو، علاوه بر تبعیت از استانداردهای جهانی، با توجه به شرایط جغرافیایی و فرهنگ و سنن مردم خویش لازم است به تدوین استاندارد ملی در زمینه‌های مختلف من جمله «نشانه‌ها و تابلوها» اقدام نمایند. استاندارد ملی در اصلاح و تکمیل استاندارد جهانی می‌باشد. مانند نامها و لوگوهای ملی یا فرهنگ حجاب و ...

ضرورت تدوین استاندارد نشانه‌ها و تابلوها:

1.        افزایش ایمنی مسافران و کاهش سوانح

2.        کسب رضایت شهروندان با حداکثر راهنمایی و هدایت مسیر و تسهیل تردد و کاهش اتلاف زمان

3.        پیشگیری از پیگردهای قضایی و کاهش ارائه خسارت به آسیب‌دیدگان

4.        پیشگیری از آزمون و خطا در طراحی، چاپ، نصب و جانمایی علائم و تابلوها و کاهش هزینه‌های اشتباهات چراکه هر گونه اشتباه یا کم تجربگی در طراحی و نصب تابلوها می تواند برای مسافرین منجر به سانحه شود که این امر برای شرکت بهره بردار مشکلات حقوقی و قانونی نیز به همراه خواهد داشت، ضمن اینکه هزینه‌ی اعمال تغییرات در طراحی و نصب تابلوها پس از نصب اولیه بسیار بالا خواهد بود.

اقدامات انجام شده:

تدوین این استاندارد توسط شرکت بهره‌برداری متروی تهران در سال 92 پیشنهاد گردیده و در کمیته برنامه ریزی سازمان ملی استاندارد ایران تصویب شده است. در این راستا کمیسیون تدوین استاندارد نشانه ها و  تابلوها در مهرماه 92 تشکیل گردید. و مقرر شد این استاندارد در سه قسمت با عناوین زیر برگزار گردد:

1.        طرح نشانه‌ها و تابلوها

2.        ابعاد، جانمایی و چگونگی نصب نشانه‌ها و تابلوها

3.        جنس و رنگ تابلوها

که اولین قسمت از این استاندارد با برگزاری چهار جلسه در شهرهای تهران، مشهد و شیراز در نیمه دوم سال گذشته تدوین شد. یک برگ از علائم به عنوان مثال پیوست نامه می‌باشد.

تدوین قسمت دوم این استاندارد در جلسه کمیسیون که با میزبانی سازمان قطار شهری تبریز و حومه در 21 و 22 اردیبهشت ماه 93 برگزار می‌گردد صورت خواهد گرفت و دستور جلسه « مطالعه و تعیین و تصویب و تدوین ابعاد، جانمایی و چگونگی نصب نشانه‌ها و تابلوها» می‌باشد.

اعضاء کمیسیون :

اعضاء این کمیسیون متشکل از مدیران و کارشناسان سازمانهای قطار شهری کشور از شهرهای تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز، کرج، قم و کرمانشاه به شرح پیوست می‌باشد. و طی دو روز در سازمان قطارشهری تبریز برگزارشد

خبر کمیسیون :

در ابتدای این کمیسیون ، مهندس پشمینه آذر مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه پس از خیرمقدم گویی، با اشاره به اهمیت استاندارد سازی موضوعات ساخت و بهره برداری در صنعت مترو گفت:

مباحث علمی و کاربردی مصوب در این کمیسیون در مرحله ساخت و بهره برداری مترو مفید بوده و منجر به افزایش ایمنی مسافران و کاهش اتلاف وقت شده و مزایای متعددی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری این کمیسیونها در مباحث علمی و کاربردی متعدد صنعت مترو می تواند منجر به رفع مشکلات و توسعه علمی این صنعت گردد.

 

اهم مباحث این کمیسیون در تبریز:

جدول نشانه- مكان

ابعاد نشانه و اطلاعات تكميلي در تابلو

معيار اندازه حروف در اين استاندارد

رابطه اندازه نشانه‌ و نوشتار در تابلوهاي عمودي و افقی

بررسی نوشتار تابلوهای اطلاع رسان در مترو

محاسبه و شبیه سازی ارتفاع نصب تابلو

تاثير لوكس نور بر قدرت ديد انسان

بررسي قابليت خوانايي تابلوهاي اطلاع رساني

بررسی نوشتار تابلوهای اطلاع رسان در مترو

تاثیر فاکتور های محیطی ( نور و دما )

نحوه چيدمان تابلوهاي تركيبي


نوشته شده در   چهارشنبه 24 ارديبهشت 1393  توسط   مدیر سایت سازمان قطار شهری تبریز    تعداد بازدید  1601
PDF چاپ چاپ