با شتاب عملیات اجرایی در سال 1402، حفاری کامل فاز اول از قراملک تا میدان دانشسرا به طول ۱۰ کیلومتر پایان یافته و در فاز دوم نیز ۱.۸ کیلومتر از مسیر ۷.۵ کیلومتری تونل حفاری باقی مانننده است. اجرای همزمان ۷ ایستگاه، تولید ۵۶۴ رینگ سگمنت، مصرف ۴ هزار تن آرماتور، بتنریزی بیش از ۵۰ هزار متر مکعب و قالببندی ۲۳ هزار متر مربع از دیگر دستاوردهای اجرایی پروژه در سال ۱۴۰۳ بوده است.
همچنین در بخش روسازی، ۱۹,۸۳۵ متر مکعب بتنریزی انجام و ۳.۲ کیلومتر تراورس تولید شده است. رکورد تاریخی بتنریزی ۱۱۰۰ مترمکعب در یک روز در ایستگاه شهرک امام (ره) نیز بهعنوان نقطه عطف عملیات اجرایی این خط به ثبت رسیده است.
در بخش مالی، هزینهکرد این پروژه در سه سال گذشته، سه برابر کل بودجه ده سال نخست (۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰) بوده و تنها در سال جاری بالغ بر 23 هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده است. تأمین منابع مالی از طریق شهرداری تبریز و انتشار اوراق مشارکت دولتی صورت گرفته و به گفته مسئولان، پیگیری مستمر نمایندگان مجلس میتواند در تسریع تأمین مالی پروژه نقش مهمی ایفا کند.
با وجود پیشرفتهای قابل توجه، خط دو همچنان با چالشهایی نظیر تأمین منابع مالی پایدار و مدیریت پیمانکاران روبهروست. با این حال، مدیران شهری با امید به تسریع روند احداث و بهرهبرداری از این مسیر حیاتی، این پروژه را الگویی برای توسعه حملونقل ریلی در سایر کلانشهرهای کشور میدانند.