به گزارش امور ارتباطات سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز، یعقوب وحید کیا با اشاره به جزئیات خرید واگن تولید داخل گفت: خرید ناوگان در قالب قرارداد ۳۱۵ واگن توسط سازمان شهرداری های وزارت کشور با شرکت پوژن طی ۱۰۰ واگن( cbu ) تولید کشور چین و ۲۱۵ واگن plb تولید داخل است که تولید ۱۰۰ واگن به اتمام رسیده و از ۲۱۵ واگن تولید داخل تعداد ۲۰ واگن توسط شریک داخلی شرکت پوژن شرکت ایریکو واقع در شهر ابهر تولید و به شهرهای اصفهان و شیراز و تبریز تحویل داده شده است.
وی ادامه داد: یک رام ( ۵ واگن ) از این قرار داد در 12 تیر ماه 1400 وارد شهر تبریز شد و راه اندازی و تست های اولیه آن در مهرماه ۱۴۰۰ به اتمام رسید که لازم بود قطار مذکور مجهز به سیستم سیگنالینگ( سیستم آنبرد ) شده و مخابرات نیز وصل شود.
وحید کیا با اشاره به تاثیر تحریم ها و عدم دسترسی به سیستم های مذکور در سطح کشور اظهار کرد: با عنایت به اینکه تامین سیستم آنبرد ( سیگنالینگ ) توسط شرکت بمباردیر کشور سوئد بوده است متاسفانه به دلیل تحریم بین المللی تلاش شرکت تامین کننده جهت حضور سوپروایزر برای تست و راه اندازی بینتیجه بود.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به توان متخصصان داخلی در تامین نیازهای فناورانه مترو گفت: خوشبختانه نصب و راه اندازی این سیستم توسط متخصصان داخلی انجام شد و در حال حاضر قطار مذکور که سال گذشته به تبریز رسیده بود در حال بهره برداری آزمایشی است.
وی افزود: این رام بعد از انجام تست بر مدار بهره برداری و سرویس دهی قرار خواهد گرفت.