پیشنهادات و انتقادات
 
  آمار سایت
مهمان : 0
امروز : 0
ديروز : 338
ماه : 37864
 
تاریخ : شنبه 7 شهريور 1394     |     کد : 390

فاز یک نخستین خط مترو تبریز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد.

به گزارش واحد فرهنگی، اجتماعی و روابط عمومی سازمان، فاز اول خط یک قطارشهری تبریز، با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به افتتاح رسید.

به گزارش واحد فرهنگی، اجتماعی و روابط عمومی سازمان، فاز اول خط یک قطارشهری تبریز، با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به افتتاح رسید.

در مراسم بهره‌برداری از پروژه تحول‌آفرین شهر تبریز ، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار آذربایجان‌شرقی، رییس‌ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، خانواده معظم شهدا و ایثارگران و عموم شهروندان تبریزی، حضور داشتند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز، گفت: در موقعیت طلایی سازمان قطار شهری واقع شده‌ایم، چرا که با تلاش‌های جناب استاندار و به خصوص معاون عمرانی و حمایت‌های شهردار محترم، شورا و نمایندگان مجلس، هیچ مشکلی در زمینه اجرایی نداریم.

مهندس پشمینه‌آذر، در مراسم بهره‌برداری از فاز نخست خط یک پروژه متروی تبریز با بیان این مطلب اظهار داشت: سازمان قطار شهری با داشتن دو خط اجرایی با 38 ایستگاه به مسافت 40 کیلومتر، و چهار مجتمع پایانه در دو خط تعریف شده است.

وی اضافه کرد: اگر این خطوط نهایی شود، 80 هزار نفر در ساعت در یک جهت جابجایی مسافر میسر خواهد شد که در کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، حدود 12 هزار میلیارد ریال در پروژه مترو هزینه شده و برای اتمام خط یک به همین مبلغ نیاز داریم و جمع این مبالغ هم برای خط دو مورد نیاز است.

پشمینه‌آذر اعتبار هزینه‌شده برای خط یک را تا کنون 10 هزار و 560 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: پروژه‌ای با این عظمت، برای این شهر و شهروندان یک افتخار ماندگار است.

وی ادامه داد: طبق تعریف فاز یک خط اول،  در اولین روز بهره‌برداری، مدت انتظار در هر ایستگاه، 15 دقیقه است؛ این مدت با رسیدن تعداد رام‌ها به شش رام، به هفت دقیقه کاهش خواهد یافت.

با بهره‌برداری از فاز نخست خط اول متروی تبریز، شهروندان می‌توانند مسیر 6 کیلومتری ایستگاه ائل‌گلی تا استاد شهریار را با دو رام قطار شهری (10 واگن) طی کنند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در سنوات گذشته 700 میلیارد تومان به پروژه متروی تبریز تزریق شده است؛ این در صورتی است که در دو سال گذشته با همکاری شهرداری و بخش‌های عمرانی، شاهد تزریق اعتباری معادل کل اعتبارات هشت سال،  به این پروژه بوده‌ایم.

دکتر اسماعیل جبارزاده در مراسم بهره‌برداری از فاز نخست خط یک قطار شهری تبریز، با بیان این مطلب اظهار داشت: کمک شهرداری به پروژه مترو تبریز نسبت به سالهای گذشته شتاب گرفته است.

وی تصریح کرد: شهرداری تبریز با بکارگیری تمام ظرفیت‌های ممکن، نقش تعیین‌کننده و چشمگیر در این زمینه داشته‌ که حقیقتاً قابل تقدیر است.

جبارزاده یادآور شد: سپاسگزاریم از رییس جمهورمحترم  که با تخصیص اعتبار لازم در جریان سفرشان به تبریز، توجه خاصی به این پروژه حساس داشته‌اند.

وی با تقدیر از زحمت‌کشان پروژه متروی تبریز متذکر شد: مترو، از ویژگی های توسعه هر شهر بوده و با افتتاح آن تبریز از شهرهای پیشرفته دنیا محسوب خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار امیدواری کرد، با تداوم این روند، توسعه ایستگاه‌های بعدی خط یک در سال آینده با شتاب هر چه تمام تداوم داشته باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: توفیق این را دارم که به عنوان نماینده دولت در این روزهای فرخنده در شهری باشم که همیشه منشا تحولات ایران بوده است.

دکتر محمد فرهادی که در مراسم افتتاح فاز اول خط یک مترو تبریز حضور داشت اظهارداشت: تبریز از دیرباز مهد پرورش بزرگان و علما بسیاری بوده و بسیاری از نخبگانی که در راس امور دولت قرار گرفته اند از این شهر دانشگاهی برخواسته اند.

وی با اشاره به موقعیت مهم شهر تبریز به عنوان نقطه ی اتصال ایران به اروپا گفت: این شهر همواره مورد توجه علما و شعرایی همچون مولانا بوده و امروز نیز خاستگاه شعرای بسیاری است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر پیشرفت چشمگیر شهر تبریز طی چند سال گذشته افزود: یکی از اصلی ترین اهداف دولت سوق شهرها به سمت توسعه است که امروز با افتتاح خط یک مترو تبریز شاهد رسیدن دولت به بخشی از این هدف در این شهر خواهیم بود.

نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز بر ضرورت تكميل هر چه سريعتر فازهاي بعدي مترو تبريز تاكيد كرد.

آيت الله محسن مجتهد شبستري در مراسم بهره برداري از فاز اول خط يك مترو تبريز با اعلام اين مطلب اظهار داشت: تكميل فاز لول مترو تبريز در طول ١٢ سال صورت گرفته است اما بايد مسئولان امر با تلاش و سعي شبانه روزي خود فازهاي بعدي را در مدت زمان تهيين شده به اتمام برسانند..

امام جمعه تبريز با تاکيد بر اينكه وجود مترو در كلانشهرها يك ضرورت محسوب ميشود اظهار كرد: جلوگيري از اتلاف وقت مردم و شهروندان يكي از مزاياي قابل توجه مترو مي باشد كه باعث كاهش هزينه ها صرفه جوييدر زمان مي شود.

نماينده مردم استان در مجلس خبرگان رهبري با تصريح بر اينكه كاهش آلودگي هوا از ديگر مزاياي بهره مندي از مترو مي باشد گفت: وجود و حركت خودرو هاي تك سرنشين علاوه بر ايكه باعث آلودگي هواي شهرها مي شود موجب ترافيك سنگين در شهر مي شود اما با بهره مندي از مترو مي توان مسير يك ساعته را در نصف مدت و يا مدت زمان كمتر طي كرد.

امام جمعه تبريز با تاكيد بر اينكه نام گذاري سالها توسط مقام معظم رهبري فقط مخصوص يك سال بخصوص نيست اظهار داشت: در سال همدلي  و همزباني مردم و دولت هم بايد  شاهد همدلي دولت با ملت و هم همدلي مردم با دولت باشيم.

آيت الله شبستري همچنين با اشاره به فرهنگ سازي در كشورهاي پيشرفته براي استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي خواستار توجه جدي شهروندان بهبه استفاده ازوسايل نقليه عمومي در مسافرتهاي درون شهري به جاي استفاده از سواري شخصي شد.

معاون توسعه شهری و روستایی وزیر کشور، زیر بنای صنعتی تبریز را زمینه ای برای توسعه هرچه بیشتر این شهر دانست.

هوشنگ خندان دل که در مراسم افتتاح فاز اول خط یک مترو تبریز حضور یافته بود از حضور در این شهر اظهار خوشوقتی نمود و گفت: تبریز، یکی از سه کلان شهری است که در دور جدید به عنوان هدف در راه اندازی مترو، تعیین شده و دومین شهری است که فاز نخست این پروژ ی مهم در آن به بهره برداری می رسد.

 خندان دل به احداث کارخانه مونتاژ واگن متروهای سه کلان شهر در تبریز اشاره کرد و گفت: با آغاز به کار این خط صنعتی، امید به توسعه هر چه بیشتر این شهر و استان قطعا بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به آثار و نتیج مثبت راه اندازی مترو، افزود: آلودگی هوا و اتلاف وقت شهروندان نتیجه ی عدم وجود یک سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد است که امیدواریم بهره برداری از مترو بتواند به حل این معضلات کمک کند.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور در بخش دیگری از سخنان خود به هزینه های مترو تبریز پرداخت و خاطرنشان کرد: تاکنون در پروژه ی تبریز 15هزار میلیارد ریال هزینه صرف شده که نیمی از آن در طی دو سال اخیر هزینه شده است و جادارد که از همت و توجه شهردار تبریز در این خصوص قدردانی کنیم.

خندان دل ادامه داد: درحال حاضر 395 کیلومتر خط مترو در حال احداث در سطح کشور وجود دارد که حدود 300 هزار میلیارد ریال هزینه را به خود اختصاص داده است.

خط یک متروی تبریزی، به طول 17.2 کیلومتر با 18 ایستگاه از میدان ائل گلی آغاز واز طریق بلوار شهید باکری و 29بهمن، خیابان امام‌خمینی(ره)، چهارراه‌محققی، باغ‌گلستان و خیابان خیام به کوی‌لاله ختم می‌شود.

حدود 8 کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی شده و با دو دستگاه حفار TBM در عمق حدود 14ـ25 متری  کف تونل در حال حفاری می باشد.

خط نخست خط یک مترو، شامل شش ایستگاه ائل‌گلی، سهند، امام رضا(ع)، خیام، 29 بهمن و استاد شهریار می باشد. و تا پایان مهر ماه برای عموم شهروندان رایگان خواهد بود.



نوشته شده در   شنبه 7 شهريور 1394  توسط   مدیر سایت سازمان قطار شهری تبریز    تعداد بازدید  2282
PDF چاپ چاپ