پیشنهادات و انتقادات
 
  آمار سایت
مهمان : 0
امروز : 519
ديروز : 1358
ماه : 39836
 
تاریخ : پنجشنبه 14 دي 1396     |     کد : 529

احداث و راه اندازی سامانه تبریز 2018

تبریز، پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018

امروزه در عصری زندگی می کنیم که رویدادهای مختلف بیش از پیش شالوده آن را می سازد. عصری که بنام عصر ارتباطات شناخته می شود و اهمیت رخدادهای جهان را به شکل قابل ملاحظه ای پررنگ تر و تاثیرگذارتر می کند. آنچه توجه بدان در این مقال ضروری و تامل برانگیز است، تحلیل درست، برگزاری، اطلاع رسانی و نهایتا بهره برداری مناسب از این رخدادها می باشد تا بتواند بازتاب های بین المللی خوب و موثری را در راستای شناخت و آشنایی بهتر و صحیح تر مردم دنیا نسبت به یکدیگر را به همراه داشته باشد.

   بر کسی پوشیده نیست در شرایطی که مناطقی همچون خاورمیانه در سال های اخیر  بدلیل دخالت و سیاست های نادرست برخی از کشورهای خارجی دچار درگیری های فرقه ای و تندروانه گشته، نقش اتحاد و همبستگی کشورهای همسایه با کانون اشتراک قدرتمندی بنام دین اسلام، بسیار تاثیرگذار می باشد. این درحالی است که متاسفانه بدلیل تبلیغات سوء کشورهای قدرت طلب، چهره اسلام و به تبع آن کشورهای اسلامی بشکل نادرستی ترسیم و موجب اسلام هراسی می گردد.

   از این رو، سازمان همکاری های اسلامی (Organization of Islamic Cooperation – OIC )، که با 57 عضو پس از سازمان ملل متحد (United Nations – UN )، بزرگ ترین سازمان رسمی و بین المللی است، در نهمین اجلاس سران خود در 23 دسامبر 2015، با حضور وزرای گردشگری کشورهای عضو در نیامی، پایتخت کشور نیجریه، تشکیل شد و بیانیه ای را در جهت توسعه گردشگری، به تصویب هیئت وزیران رساند.

   در این اجلاس آقای ایسوفو محمدو، رئیس جمهور نیجریه، اظهار داشتند بخش گردشگری اهمیت زیادی در پشتیبانی اقتصاد و توسعه سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای عضو داشته و پتانسیل بالای کشورهای عضو در این حوزه، می تواند موجب ایجاد فرصت های شغلی و تاثیرات مثبتی در بخش های دیگر اقتصادی شود. آقای ایاد امین مدنی، دبیر کل حال حاضر سازمان همکاری های اسلامی، نیز با اشاره به اهمیت گردشگری، بر نقش، تاثیر و توسعه هر چه بیشتر آن در کشورهای اسلامی تاکید داشتند.

   در پایان اجلاس مذکور و با اتفاق نظر کلیه اعضای سازمان همکاری های اسلامی، مقرر شد کشورهای عضو، شهرهای منتخب خود را معرفی کنند تا با درنظر گرفتن شرایط و پتانسیل شهرهای معرفی شده از حیث زیرساخت ها، توانمندی ها، قابلیت ها، امکانات رفاهی و صد البته منابع طبیعی و گردشگری، هر ساله یکی از این شهر ها بعنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب و معرفی گردد. در همین راستا، این سازمان با مشخص کردن اهدافی، سیاست های موثر و ارزشمندی را جویا می باشد.

 

*******

اهداف سازمان کنفرانس اسلامی هفت مورد است که به ترتیب زیر در منشور آن مشخص شده است:

ارتقاء همبستگی اسلامی میان کشورهای عضو

حمایت از همکاری میان کشورهای عضو در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و دیگر موارد اساسی و مشورت میان کشورهای عضو در سازمان های بین المللی

تلاش در جهت محو تبعیض نژادی و خاتمه بخشیدن به استعمار در تمام اشکال آن

اتخاذ تدابیر لازم برای پشتیبانی از صلح و امنیت بین المللی مبتنی بر عدالت

هماهنگ کردن تلاش ها به منظور حفاظت از اماکن مقدس و آزاد سازی آنها و پشتیبانی از مبارزه ملت فلسطین و کمک به آنها درجهت بازپس گرفتن حقوق خود و آزاد نمودن سرزمینشان

پشتیبانی از مبارزه تمام ملل اسلامی در راه حفاظت از کرامت، استقلال و حقوق ملی شان

ایجاد جوی به منظور ارتقاء همکاری و تفاهم میان کشورهای اسلامی و دیگر کشورها

   در همین راستا، در سال 2015 شهر بیت المقدس از فلسطین اشغالی، بعنوان اولین پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شد. در سال 2016 شهر قونیه ترکیه، 2017 شهر مدینه منوره از عربستان سعودی، 2018 شهر تبریز از میهن اسلامی مان ایران و 2019 شهر باکو از جمهوری آذربایجان، در رقابت با دیگر شهرهای کشورهای اسلامی، برگزیده شدند.

   کشور جمهوری اسلامی ایران نیز برای دستیابی به این افتخار، با ارسال فرم هایی به استان ها و بررسی آنان و شاخص های مورد نظر، توسط ستاد تشکیل شده در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از بین شهر های تبریز  و یزد، تبریز را برای پایتختی کشورهای اسلامی در سال 2018، به سازمان همکاری های اسلامی معرفی نمود. کارگاه تشکیل شده در این اجلاس که متشکل از 9 عضو بود، نهایتا با هفت رأی تبریز را به عنوان شهر نمونه گردشگری سال 2018 انتخاب کرد. این عنوان درحالی نصیب مرکز استان آذربایجان شرقی شد که شهرهایی همچون: تالینگ مالزی،‌ پالقا و سیلد بنگلادش و ماردین ترکیه، رقبای آن بوده ولی نهایتا شهر تبریز به خاطر قابلیت ها و پتانسیل های فراوانش از دیگر نامزدها پیشی گرفت و این عنوان را برای سال 2018 به خود اختصاص داد.






آنچه از میان معیارهای ارائه شده برای تبریز مورد توجه اعضای این اجلاس قرار گرفت‌، وجود مناطق نمونه گردشگری، زیرساخت های مناسب، تعداد موزه‌ها، موزه فرش، طبیعت، تعداد رویدادهای برگزار شده، تعداد اماکن تاریخی‌، انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش و تعداد گردشگران ورودی (داخلی و خارجی)، بود.

با احداث سامانه خبری تبریز 2018 به آدرس : www.tabriz2018.ir   و هم چنین  www.tabriz2018.com   لحظه به لحظه با رویدادهای این  اتفاق سترگ در شهرمان، باخبر باشید.




نوشته شده در   پنجشنبه 14 دي 1396  توسط   مدیر سایت سازمان قطار شهری تبریز    تعداد بازدید  862
PDF چاپ چاپ