مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی با نهایی شدن نصب و مونتاژ دستگاههای حفار (TBM) به نامهای سهند و سبلان تصریح کرد: مجموعه سازمان با جدیت تمام و با تعیین پیمانکار نصب تجهیزات و مونتاژ دو دستگاه حفاری سهند و سبلان که پیشتر عملیات حفاری خط یک را دو مسیر رفت و برگشت انجام میدادهاند، از آذر ماه آماده حفاری خط ۳ از شفت ترمینال مرکزی خواهند بود و مسیر حفاری نیز با گذر از شریعتی تا شهرک ارم امتداد خواهد یافت.
یعقوب وحید کیا با اشاره به اهمیت خط ۳ به سبب اتصال کریدور شمال به جنوب بیان کرد: این خط از نقاط پرجمعیت شهر عبور میکند و نقش مهمی در کاهش ترافیک و جابجایی مسافر ایفا خواهد کرد و در جلسات کارگاهی تمامی مشکلات و موانع بررسی و مرتفع شده و در اواخر آذر ماه طبق برنامهریزی عملیات حفاری آغاز خواهد شد
وی افزود: سگمنتهای (قطعات پیش ساخته بتنی) مورد نیاز برای ایجاد تونل خط ۳ در کارخانه سگمنت سازی که در حال ساخت است تا در موعد مقرر و مطابق برنامه زمانبندی بعد از آغاز به کار دستگاههای حفاری در تونلها نصب شود با آغاز به کار عملیات حفاری خط ۳ به همراه عملیات احداث ایستگاهها و حفاری خط ۲ همزمان عملیات عمرانی دو خط پیش خواهد رفت و با تدابیری که در سازمان و تاکید شهردار محترم و مدیریت شهری اتخاذ نموده، اجرای همزمان این دو خط پیش بینی شده تا در اسرع وقت به سامان مطلوب برسد
خط ۳ متروی تبریز به طول ۱۰ کیلومتر با ۱۰ ایستگاه، از ترمینال بزرگ تبریز جنب بزرگراه شهید کسایی آغاز و با عبور از خیابان مشروطه، خیابان شریعتی، در منطقه میار میار با خطوط ۱ و ۲ دارای ایستگاه تبادلی بوده و پس از عبور از هسته مرکزی شهر به طرف مراکز پرتراکم جمعیتی در خیابان انقلاب و شهرک ارم امتداد یافته و با عبور از جنب بیمارستان عالی نسب به شهرک رضوانشهر منتهی میشود . پیکره بندی تونلها به صورت تونل دوقلو به قطر داخلی ۶ متر در عمق ۲۷ متری از سطح زمین قرار داشته و جابجایی مسافر سالیانه ۱۱۰ میلیون نفر در این خط پیش بینی شده است