پیشنهادات و انتقادات
 
  آمار سایت
مهمان : 0
امروز : 508
ديروز : 1375
ماه : 39105
 
تاریخ : سه شنبه 4 بهمن 1401     |     کد : 1139

سرپرست سازمان حمل‌ونقل‌ریلی شهرداری تبریز خبر داد:

۴۹۶ میلیارد تومان طی سال‌جاری در خط یک مترو هزینه شده است

سرپرست سازمان حمل‌ونقل‌ ریلی شهرداری تبریز گفت: در سال‌جاری نزدیک به ۴۹۶ میلیارد تومان در خط ۱ مترو تبریز هزینه شده است.

به گزارش امورارتباطات سازمان حمل و نقل ریلی ، یعقوب وحیدکیا امروز در یکصد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: سازمان حمل و ریلی نقلی شهرداری تبریز در حوزه تامین نیروی انسانی با مشکل مواجه شده و حداقل به ۴۰ نفر نیروی کاری در مترو نیاز داریم.

 

وی با بیان اینکه بودجه سال آتی برای خط ۱ مترو تبریز ۶۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، افزود: بازنگری ایستگاه‌ها مورد تاکید وزیر کشور و سازمان برنامه و بودجه است تا ایستگاه‌های نزدیک به هم ادغام شوند.

وحیدکیا با اشاره به اینکه عملیات عمرانی ارتباط بین خط ۱ و ۲ مترو تبریز به مناقصه گذاشته شده است، ابراز کرد: برای نصب تجهیزات آتش‌نشانی دوهزار و ۸۰۰ متر زمین در محل دپوی لاله سازمان حمل و نقل ریلی  پیش‌بینی شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز با بیان اینکه پروژه متروی تبریز از نظر حجم کار و با پیچیدگی خاصی  در اجرای عملیات عمرانی همراه است، تصریح کرد: پروژه مترو از سال ۱۳۸۰ آغاز شده است و نزدیک به ۲۰ سال است که در شهر تبریز عملیات احداث مترو انجام می‌گیرد. در دوره فعلی شورای اسلامی شهر  و مدیریت شهری با توجه به تعامل و همکاری زیاد، امیدوار هستیم پروژه در حداقل زمان به نتیجه رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وحید کیا ضمن اشاره به اینکه خط ۱ متروی تبریز ۱۷/۲ کیلومتر است، افزود:در سال‌جاری نزدیک به ۴۹۶ میلیارد تومان در خط ۱ مترو تبریز هزینه شده است. که در خط یک مترو تبریز ۱۷ ایستگاه در حال بهره‌برداری است که ایستگاه قونقا  نیز در آینده نزدیک آماده افتتاح می‌شود

سرپرست سازمان حمل‌ونقل‌ریلی شهرداری تبریز گفت: پیگیر تامین تجهیزات و سیستم سیگنالیگ و تهویه در کنار عملیات عمرانی هستیم. که بالای ۹۰ درصد این موارد حل شده و نواقص نیز برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموعه اعتبارات خط ۱ مترو تبریز از سال ۸۶ در دو بخش دولتی و شهری، ۴۵۳۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است، تشریح کرد: بودجه مترو تبریز در سال ۹۸ و ۱۴۰۱ بیشترین اعتبار اختصاص یافته است و در سال‌جاری نیز۵۷۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرداری و اعتبارات دولتی هزینه شده است.  

یعقوب وحید کیا افزود: یکی از اقدامات مهم در خط۱ مترو تبریز، نصب روزشمار برای عملیات عمرانی ایستگاه ها بود  چرا که در کنار پیچیدگی کار، نصب روزشمار با دستور شهردار مجموعه را مجاب به اتمام پروژه در موعد مقرر کرد.  

وی با بیان اینکه احداث و اتمام هر ایستگاه مترو امروزه ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: حجم کاری بالا در عملیات عمرانی و تجهیزات و تاسیسات آن انجام می‌گیرد.   از اوایل سال‌جاری نزدیک به ۱۰۰ تا ۱۲۰ مورد نواقص لیست شده بود که در چند ماه گذشته با موفقیت نواقص رفع شده که در فاز سه مترو تبزیز نیز مسافرگیری انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از ده سال، نواقص پایانه لاله برطرف شد، افزود: برای اولین بار امسال قطار به پایانه لاله رسیده و این دپو نیز فعال شده است. همچنین محل سانحه قطار شهری در سال ۹۹، اصلاح شده و استانداردسازی شده است.  

یعقوب وحیدکیا با بیان اینکه  جلسات متعددی با شرکت‌های دانش‌بنیان جهت اجرای سیگنالیگ خط یک برگزار شده است، تصریح کرد:

۲۴ میلیون یورو برای سیگنالیگ هزینه شده است و ۹۵ درصد تجهیزات آن وارداتی است. نرم‌افزار سیگنالینگ در فازهای یک، دو و سه به صورت آزمایشی مورد تست قرار گرفته است. در حوزه سیگنالینگ شرکت قبلی به دلیل تحریم قرارداد خود را فسخ کرده است و اخیرا با سه شرکت در این حوزه به توافقاتی کل رسیده‌ایم.

وی گفت: تلاش داریم فاصله زمانی بین قطارها را از ۱۵ دقیقه‌ به ۱۰ دقیقه کاهش دهیم و در ادامه نیز امیدواریم فاصله زمانی بین قطارها به استاندارد یعنی چهار دقیقه‌ای برسد.  

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز در مورد ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز اظهار کرد: در کنار فعالیت عمرانی مترو تبریز، ۶۵ درصد قرارداد وزارت کشور در بحث خرید اتوبوس با شرکت تولید کننده مختص تبریز بود که برای این مقوله ۴۰ میلیون یورو هزینه شده است. همچنین پیگیر بحث تهاتر از وزارت کشور هستیم و ۱۲ میلیارد تومان برای قطارهای تبریز هزینه می‌کنیم.  

یک قطار ساخت تولید که مشکلاتی در تجهیزات و سیگنالینگ داشت، بدون هزینه توسط همکاران مترو تبریز حل شد.  

وی در خصوص خط ۲ مترو تبریز با بیان اینکه دو میلیون یورو برای خرید قطعات مخصوص هزینه شده است، ابراز کرد: نزدیک به ۲۴۰ میلیارد تومان در خط ۲ در دو ماه آتی برای خرید تجهیزات مانند آسانسور و پله برقی و سیستم تهویه هزینه خواهد شد.

وحیدکیا با بیان اینکه ۳۰۰ میلیون یورو ارزی و ۵۵۰ میلیارد ریالی اعتبار خط۲ در ابتدای عملیات عمرانی بود. اظهار کرد: امسال نزدیک به ۶۱۳ میلیارد تومان در خط ۲ هزینه صرف شده است. همچنین  صد میلیارد تومان برای اورهال سیستم های موجود هزینه شده است. البته این مبلغ از قرارگاه خاتم الانبیا پرداخت شده است.  

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی تبریز با بیان اینکه ۲۴۶۸ میلیارد تومان آمار تجمیعی خط دو است، تصریح کرد: تا شهریور سال آینده از سمت غرب حفاری خط ۲ مترو تمام می‌شود و  عملیات عمرانی  از سمت شرق نیز تا پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد. امیدواریم با تلاش همکاران فاز اول خط ۲  در اوایل سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.  

وی  افزود:۲۰۶۴ میلیارد بودجه امسال مترو تبریز است و قول می‌دهیم تا پایان سال ۱۰۰ درصد بودجه محقق شود.

 وحیدکیا با بیان اینکه آسانسور و پله برقی ها به مناقصه گذاشته شده و در ایستگاه های افتتاح شده مجهز می‌شوند، گفت: سیستم تهویه ایستگاه ها پیشرفت خوبی دارد و با تامین مالی پیمانکاران نواقص رفع می‌شود. همچنین فاینانس خط ۲ مترو تبریز، پس از  پیگیری ها این موضوع به معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است و معاون ارزی بانک مرکزی پیگیر این موضوع هستند که از استاندار آذربایجان‌شرقی  و شخص شهردار تبریز به خاطر این موضوع تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: در خط ۲ مترو تبریز ۲۲ تا ۲۴ هزار میلیارد تومان برای تکمیل نیاز است ولی فاینانس تنها ۱۴ هزار میلیارد این مبلغ را پوشش می‌دهد


نوشته شده در   سه شنبه 4 بهمن 1401  توسط   کارشناس روابط عمومی    تعداد بازدید  72
PDF چاپ چاپ