پیشنهادات و انتقادات
 
  آمار سایت
مهمان : 0
امروز : 0
ديروز : 338
ماه : 37864
 
تاریخ : دوشنبه 15 آذر 1395     |     کد : 480

گزارشی جدید از ناوگان قطار شهری تبریز

به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری تبریز ،بی شک ناوگان مورد استفاده در مترو یکی از بخش های اساسی، ضروری، پر هزینه و تخصصی در سیستم حمل و نقل مترویی میباشد، از این رو در راستای اجرای این پروژه عظیم و تامین ناوگان مورد نیاز این سازمان واحدی در سازمان قطار شهری تبریز با عنوان مدیریت پروژه ناوگان که زیر نظر معاونت اجرایی با استفاده از افراد و کارشناسان به عنوان متخصص در این زمینه تشکیل گردیده و فعالیت مینماید.گزارش پیش رو حاصل گفتگویی با مهندس محمدیان میباشد که تقدیم خوانندگان عزیز میگردد.

وضعیت آلودگی هوا،افزایش حجم ترافیک و سخت تر شدن جابجایی درکلانشهر تبریز ساخت وبهره برداری از مترو را به عنوان یک نیاز فوری مطرح کرده است.

بی شک ناوگان مورد استفاده در مترو یکی از بخش های اساسی، ضروری، پر هزینه و تخصصی در سیستم حمل و نقل مترویی میباشد، از اینرو در راستای اجرای این پروژه عظیم و تامین ناوگان مورد نیاز این سازمان واحدی در سازمان قطار شهری تبریز با عنوان مدیریت پروژه ناوگان که زیر نظر معاونت اجرایی با استفاده از افراد و کارشناسان به عنوان متخصص  در این زمینه تشکیل گردیده و فعالیت مینماید.

هم اکنون مدیریت پروژه این بخش را جناب  آقای امید محمدیان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته ی الکترونیک قدرت که بیش از ۱۸ سال سابقه ی خدمت در مترو تهران و تبریز را داشته اند، عهده دار هستند.

گزارش پیش رو حاصل گفتگویی با مهندس محمدیان  میباشد که تقدیم خوانندگان عزیز میگردد.

واحد مدیریت پروژه ی ناوگان سازمان قطار شهری تبریز سه وظیفه ی مهم را بر عهده دارد.

۱: راهبری و مدیریت تامین ناوگان خطوط ریلی شهری تبریز.

۲: راهبری و مدیریت تامین ماشین آلات و تجهیزات و نقلیه ریلی  و تجهیزات مرتبط تعمیرگاهی.

۳: پیگیری موارد خدمات پس از فروش واگنها، کلیه ی ناوگان و ماشین آلات، نقلیه ی ریلی و تجهیزات مرتبط

1) تامین ناوگان خطوط قطار شهری تبریز:

با توجه به اهمیت موضوع تامین ناوگان مطابق قراردادی که فی مابین شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور با شرکت پوژن چین منعقد گردیده است، ساخت و تحویل ۳۱۵ دستگاه واگن مترویی معادل ۶۳ رام قطار ۵ واگنی برای استفاده در خطوط قطار شهری ، شهرهای تبریز، اصفهان و شیراز سفارش و تعهد گردیده است که از کل این تعداد۱۸۰ واگن سهم سازمان قطار شهری تبریز میباشد که از این میزان ۴۰ واگن به صورت CBU  به معنی ساخت در کشور چین و ۱۴۰ واگن به صورت PLB    به معنای ساخت در داخل ایران توسط شرکت داخلی که در حال حاضر برای ساخت ۲۱۵ بدنه واگن شرکت ایریکو میباشد انجام خواهد پذیرفت.که امیدواریم مونتاژ نهایی واگن های مذکور در تبریز توسط شرکت واگن سازان خاورمیانه انجام پذیرد.

از ۸ رام تامین شده در حال حاضر کلیه رامها آماده بوده و در فاز اول خط یک قطار شهری تبریز مورد بهره برداری واقع گردیده است‌.

لازم به ذکر است که اخیرا با توجه به نیاز پروژه فاز ۲ خط یک ۴ رام دیگر با تامین مالی صد درصدی شهرداری تبریز خریداری گردیده که در حال راه اندازی در سایت تبریز بوده و پس از سپری نمودن بار اندازی، راه اندازی، نصب تجهیزات سیگنالینگ ، تست استاتیک، تست دینامیک و بهره برداری آزمایشی(۵۰۰ کیلومتر) و پس از صدور تحویل موقت   PAC و مجوز بهره برداری از طرف سازنده میتوانند به ناوگان موجود اضافه شده و  آماده خدمت رسانی به همشهریان عزیز واقع شوند.


در کنار مدیریت های کلان معاونت اجرایی این مدیریت علاوه برهمکاری با سایر معاونتهای سازمان نظیر معاونت مالی پشتیبانی معاونت فنی و مهندسی، معاونت اقتصادی و برنامه ریزی از حضور مشاوران داخلی و خارجی نیز بهره می برد، به عنوان مثال: درخصوص قرارداد ۳۱۵ واگن علاوه بر همکاری توانمند تیم فنی معاونت فنی مهندسی در زمان ساخت و راه اندازی واگن های CBU  از مهندسین مشاورداخلی استفاده نموده است.

فرآیند بازرسی قبل از ارسال واگن ها به عهده  شرکت بازرسی بین المللی سپرده شده و انجام نظارت حین ساخت تست های کارخانه ای و تست های مربوط به راه اندازی پیگیری صدور و اخذ گواهینامه تحویل موقت PAC و گواهینامه تحویل قطعی FAC  قطارها و پیگیری لیست کارهای باقیمانده و تامین قطعات یدکی و ابزار آلات مخصوص توسط مدیریت ناوگان سازمان انجام میگیرد.

تامین یک دستگاه سیمولاتور راهبری :

 در کنار ۳۱۵ واگن یک دستگاه سیمولاتور راهبری خریداری شده که با پیگیری سازمان به شهر تبریز اختصاص یافته است، و همانگونه که از نام آن مشخص است جهت شبیه سازی حرکت قطار و حوادث و سناریوهای مختلف بهره برداری و سیر و حرکت که احتمال بروز آن در شرایط واقعی می رود جهت آموزش به راهبران و پرسنل بهره برداری تهیه گردیده است.

این دستگاه پس از ساخت و بارگیری در کشور چین در سال ۱۳۹۴ در ساختمان سیمولاتور راهبری سایت پایانه ی لاله نصب گردیده و در حال آماده ی ارائه ی آموزش های لازم به پرسنل و راهبران محترم میباشد‌

تامین ماشین آلات، ابزار آلات و تجهیزات ریلی:

_ تامین یک دستگاه چرخ تراش: جهت افزایش ایمنی و بالابردن راحتی مسافران و افزایش طول عمر ناوگان لازم است بر طبق استاندارد سایش چرخهای قطار با دستگاه ویژه ایی تراش داده شوند از اینرو این دستگاه تامین گردیده و در محل دپوی ائل گلی نصب شده و آماده ی بهره برداری میباشد.

_ ابزار آلات مخصوص تعمیر و نگهداری:

زیر سیستم های ناوگان قطار شهری تبریز از شرکت های سازنده ی معتبر بین المللی مختلف تامین گردیده است که از جمله سیستم ترمز قطارها از شرکت کنور آلمان و سیستم محرکه محصول شرکت بمباردیر سوئد میباشد لذا جهت تعمیر و نگهداری از زیر سیستم های مختلف ناوگان از ابزار آلات مخصوص و ویژه ی هر کدام استفاده نمود ، از اینرو با توجه به قراردادهای موجود در رابطه با تامین و تحویل این ابزار آلات و با توجه به پیگیری های واحد مدیریت ناوگان ، بخش نخست این ابزار آلات و قطعات یدکی به سایت سازمان قطار شهری تبریز در حال تحویل گیری می باشد.

طبق قرارداد در کنار تامین قطعات یدکی و ابزار آلات مخصوص خدمات پس از فروش محصول به مدت ۳ سال بر عهده ی شرکت سازنده میباشد که هم اکنون تیم متخصص شرکت سازنده و زیر سیستم های ناوگان بطور مستمر جهت ارائه ی خدمات در سایت تبریز حضور دارند.

_ ماشین آلات ریلی:

با توجه به وجود نیاز و ضرورت وجود ماشین آلات ریلی کمکی جهت اجرا، تعمیر و نگهداری، امداد و نجات در پروژه ی قطار شهری تبریز هم اکنون جهت برطرف نمودن این نیاز با تلاش متخصصان  سایت قطار شهری تبریز سه دستگاه درزین با کاربری های مختلف از شرکت پلاسر اتریش خریداری گردیده و از سال 1385 در سایت سازمان قطار شهری تبریز مستقر بوده و خدمات فنی نظیر نصب و تعمیر ونگهداری شبکه ی بالاسری و سایر خدمات تعمیر و نگهداری از طریق این ماشین آلات صورت میپذیرد.


_
لوکوموتیو شانتر:

ضرورت لوکوموتیو جهت انجام شانت قطار و یا واگنها به حالت سرد برای جابجایی ویا تعمیرات    به عهده  لوکوموتیو شانتر بوده از اینرو از سال ۱۳۸۶ لوکوموتیو از شرکت شومای آلمان خریداری شده ودر حال انجام امورات مربوط نظیر بار اندازی و راه اندازی و تعمیرات و نگهداری ناوگان در پایانه ی ائل گلی میباشد .

_   ناوگان خط ۲ قطار شهری تبریز:

ضرورت اجرای خطوط ۴ گانه ی قطار شهری تبریز و حومه جهت حل مشکل ترافیک و تردد در سطح شهر تبریز در این راستا مطالعات پایه ی ناوگان خط ۲ انجام پذیرفته و در ادامه با توجه به پیشرفت پروژه ی مذکور نسبت به تامین ناوگان خطوط دیگر اقدام خواهد پذیرفت.با عنایت به رشد سریع صنعت حمل و نقل ریلی به طور حتم تکنولوژی ناوگان خط 2 بروزتر و  فراتر از ناوگان خط یک خواهد بود.


نوشته شده در   دوشنبه 15 آذر 1395  توسط   مدیر سایت سازمان قطار شهری تبریز    تعداد بازدید  2047
PDF چاپ چاپ