معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی گفت: توسعه حمل و نقل عمومی در اولویت فعالیت های دولت تدبیر و امید قرار دارد و در سه سال اخیر دولت توجه ویژه ای نسبت به قطار شهری تبریز داشته است
محمد صادق پورمهدی افزود: فاز نخست خط یک متروی تبریز با 6 کیلومتر در حالی مورد بهره برداری قرار دارد که تا 2 ماه آتی ریل قطار شهری به میدان ساعت می رسد و واگن های آن نیز خریداری شده است
وی با اشاره به کمک های غیرنقدی دولت تدبیر و امید به طرح قطار شهری تبریز گفت: امسال دو هزار میلیارد ریال اعتبار نقدی از طریق فروش اوراق در اختیار این طرح قرار می گیرد
وی اجرای خط 2 قطار شهری تبریز را هم ردیف با خ
ط 1 این طرح در اولویت دانست و افزود: خط دوم این طرح از طریق فاینانس و فروش اوراق مشارکت با جدیت دنبال می شود
پورمهدی شتاب دهی به عملیات حفاری از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و فعالیت یک دستگاه دیگر مکانیزه حفر تونل در ایستگاه باغمیشه تبریز را خواستار شد
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز به پیشرفت فیزیکی 75 درصدی خط 1 متروی تبریز اشاره کرد و گفت: زیرسازی ایستگاه اول از خط دوم آماده است و تا زمان حاضر اعتبار560 میلیارد ریالی و 22 میلیون یورو اعتبار ارزی در این خط صرف شده است
صادق پشمینه آذر به انجام حفاری به طول 2 هزار و 600 متر در ایستگاه اول خط 2 اشاره کرد و افزود: مطالعه خط سوم و چهارم قطار شهری تبریز نیز با مساعدت های دولت تدبیر و امید به اتمام رسیده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود
سازمان قطار شهری تبریز و حومه به منظور مدیریتِ احداث، بهره برداری و توسعه کمی و کیفی شبکه قطار شهری در شهرستان تبریز و حومۀ آن در سال 1381 هجری شمسی تاسیس شد
هم اکنون با راه اندازی فاز یک نخستین خط قطار شهری تبریز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شهریور سال 1394 شمسی، مسافران در مسیر 6 کیلومتری ایستگاه ائل گلی تا استاد شهریار جابجا می شوند
شهر تبریز با یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت از کلانشهرهایی است که به واسطه تردد خودرو ها آلودگی هوا را در برخی از ایام سال تجربه می کند و جابجایی اهالی از طریق وسایل نقلیه عمومی را اجتناب ناپذیر جلوه می دهد