پیشنهادات و انتقادات
 
  آمار سایت
مهمان : 0
امروز : 440
ديروز : 1106
ماه : 39392
 
تاریخ : چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398     |     کد : 663

بهره‌برداری از خط یک اولویت اصلی سازمان قطار شهری تبریز

تمام تلاش ما این است که بتوانیم امسال قطار را به پایانه لاله برسانیم

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه بهره‌برداری از خط یک را اولویت اول این سازمان در سال جاری دانست و گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم امسال قطار را به پایانه لاله برسانیم و ازاین‌رو به‌صورت شبانه‌روزی عملیات عمرانی در مترو تبریز در حال انجام است.

مصطفی مولوی فرد در نشست مطبوعاتی که با محوریت گزارش عملکرد یک‌ساله برگزار شد اظهار کرد: خط یک قطار شهری تبریز شامل سه فاز است، زمانی که ما سازمان را تحویل گرفتیم در فاز یک نواقصاتی ازجمله نبود پله‌برقی، دستگاه‌های مخابراتی و بعضی از دستگاه‌های دیگر وجود داشت، ما در طول یک سال تلاش کردیم  که در فاز یک نواقصات مربوط به پله‌برقی را مرتفع کنیم و بیش از ۹۰ درصد تأسیسات و دستگاه‌های مخابراتی و  اطفاء حریق و دستگاه‌های دیگر عملیاتی شد .
وی ادامه داد: ایستگاه ۷ ، 8 و ۹ دارای نواقصات بسیاری بود که در دستور کار ما قرار گرفت ازاین‌رو ورودی ضلع جنوبی ایستگاه هفت  طی ماه‌های گذشته مورد افتتاح قرار گرفت و ایستگاه ۸ به مدار پیوست و در ایستگاه ۹ تمامی عملیات عمرانی به اتمام رسیده و اگر ما بتوانیم بحث پله‌برقی را در این  ایستگاه حل کنیم آماده بهره‌برداری است.
وی  ادامه داد: در فاز ۳ شاهد تعطیلی ایستگاه ۱۲ بودیم که خوشبختانه عملیات عمرانی مربوط به ایستگاه ۱۲ ماه‌ها پیش به اتمام رسیده و با توجه به تحریم‌های موجود تلاش می‌کنیم تا با جایگزین کردن آسانسور به‌جای پله‌برقی این ایستگاه را نیز به اتمام برسانیم.
مولوی در رابطه با دیگر ایستگاه‌های خط یک گفت: در خصوص ایستگاه ۱۴ قسمتی از تملک هنوز مانده بود ازاین‌رو عملیات عمرانی را در این ایستگاه نیز آغاز کردیم، ایستگاه‌های 13، 15 و 16چندین سال بود که خلع ید شده بود و در مرحله خاک‌برداری قرار داشت ما ضمن برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار تلاش کردیم تا در عرض ۹ ماه اول ایستگاه‌ها را نهایی کنیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه سرعت بخشی به ریل‌گذاری در مجموعه خط یک قطار شهری تبریز را قابل‌توجه دانست و گفت: از ایستگاه ۱۱ تا آخرین ایستگاه و پایانه لاله ریل‌گذاری به طول ۱۲۰ متر انجام‌شده است و این‌یک رکورد در بحث ریل‌گذاری است.
مولوی با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در خط دو قطار شهری تبریز اظهار کرد: باوجود تمام مشکلات خط ۲ تعطیل نشده است ، اولویت ما در خط  2 حفاری است و  نمی‌خواهیم مسیر را زخمی کرده  مزاحمت‌های عدیده‌ای برای مردم ایجاد کنیم.
وی از ادامه  حفاری توسط  TBMدر مجموعه خط ۲ خبر داد و گفت: تا به امروز حدود 5 هزار و ۲۵۰ متر حفاری از طرف غرب انجام‌شده است  و این روند ادامه‌دار خواهد بود و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال 99حفاری در این خطه ادامه داشته باشد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه از تغییر کریدور خط ۳  به‌عنوان یکی از اقدامات برجسته سازمان قطار شهری در امر صرفه‌جویی در هزینه یادکرد و افزود: تغییر کریدور در خط ۳ قطار شهری تبریز اقدامی بود که با حمایت از اعضای شورا و شهردار کلان‌شهر تبریز عملیاتی شد به‌طوری‌که این کریدور از ۱۵ کیلومتر به حدود ۸ کیلومتر کاهش یافت اما باوجوداین کاهش ما ظرفیت پذیرش مسافر را کاهش نداریم و صرفه‌جویی حدود ۳ هزار میلیارد تومانی را در این پروژه شاهد هستیم و دستورات لازم نیز از رئیس سازمان برنامه‌وبودجه برای شروع این اقدام گرفته‌شده است.
وی با تأکید بر ضرورت توجه به مسائل مربوط به پدافند غیرعامل درمجموع قطار شهری افزود: با توجه به تغییراتی که در کریدور خط ۳ انجام شد بیمارستان عالی‌نسب به شبکه ریلی  وصل شد این مهم باید به‌عنوان یکی از مسائل اساسی در پدافند غیرعامل موردتوجه قرار گیرد چراکه در مسائل بحران اتصال بیمارستان‌ها به مراکز شهر و حمل‌ونقل عمومی می‌تواند موردتوجه باشد.
وی وی با بیان اینکه در سیستم مترو برای هر کیلومتر ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود، گفت: ما تلاش می‌کنیم تا خط ۴ به‌صورت یک حلقه بسته طراحی نشود ازاین‌رو تعریف یک خط ویژه با توجه به ظرفیت‌های منطقه واقع‌شده در این خط را موردتوجه قراردادیم سیستم جایگزین به‌جای مترو تا میدان آذربایجان پیش‌بینی کردیم که این سیستم به‌احتمال‌قوی ART  یا LRTیا تراموا خواهد بود که هزینه‌هایی به‌مراتب کمتر از مترو خواهد داشت.

احیای مسیر تاریخی قونقا
احیای مسیر قونقا در طول یک سال گذشته یکی از  دغدغه‌های ما بود به‌طوری‌که مطالعات مسیر راه‌آهن تا قونقا به‌عنوان یک پروژه ویژه بررسی شد و  مطالعات جایگزینی  یک سیستم جدید و قطار پاک و ارزان‌تر از مترو در دستور کار ما قرارگرفته است تا بتوانیم مسیر تاریخی قونقا را احیا کنیم
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه همکاری شورای شهر و شهرداری کلان‌شهر تبریز در تحقق برنامه‌های سازمان قطار شهری را قابل‌توجه دانست و گفت: خوشبختانه در طول یک سال گذشته شاهد بیشترین همکاری شورای محترم شهر در تخصیص بودجه و دقت و تمرکز بر مجموعه قطار شهری بودیم، جا دارد در اینجا از شهردار محترم تبریز که پروژه اصلی شهر را  مترو قراردادند به‌صورت ویژه تقدیر کنیم با توجه به دستورات شهردار محترم تأمین مالی و بودجه موردنیاز به شهرداران مناطق ارسال‌شده است و در این خصوص شهرداران مناطق نیز بیشترین همکاری را در این رابطه داشته‌اند.
وی ادامه داد: آورده دولت و شهرداری در طول 18 سال گذشته تقریباً برابری وی کند و آخرین آمار بیش از ۸۰ درصد منابع مالی که مقرر بود شهرداری در سال جاری برای مترو اختصاص دهد تأمین‌شده است.
مولوی با تأکید بر اینکه بخش مهمی از بدنه شاغل در مجموعه قطار شهری را کارگران و متخصصین مرتبط تشکیل می‌دهند گفت: جا دارد از تمامی پیمانکاران شاغل در سازمان، مشاوران، کارگران و مهندسان دستگاه‌های نظارتی که با تمام مشکلات پروژه عظیم قطار شهری تبریز را سرپا نگه داشتند تشکر کنیم.
وی افزود: برخی از کارگران ما ماه‌ها حقوق دریافت نکردند ، بدهی ما به مجموعه شاغلین پیمانکاران مشاوران کارگران حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است و  ازآنجایی‌که ما به پیمانکاران بدهی داریم آن‌ها نیز در برخی از موارد نتوانستند سر موقع حقوق کارگران را پرداخت نمایند اما ما تلاش می‌کنیم تا این مسائل به حداقل کاهش یابد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز با عذرخواهی از همسایگان ایستگاه مترو بابت تحمل ۱۸ ساله گفت: ما  هر کاری که می‌‌کنیم با میراث فرهنگی هماهنگ می‌شویم و حتی عمق حفاری را نیز آن‌ها مشخص می‌کنند به‌طوری‌که الآن حفاری از جلوی مسجد استاد شاگرد، مسجد کبود و موزه آذربایجان راداریم.
مولوی در رابطه با آخرین وضعیت خط سهند تبریز تا سردرود، گفت: مترو این مسیر تا سردرود بر عهده سازمان قطار شهری است و از آن به بعد بر عهده  شهر جدید سهند است که برای انجام عملیات این خط جلسه تعاملی برگزارشده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا تعدیل نیروی درمجموع قطار شهری روی‌داده است یا نه گفت: ما باید این فرهنگ را در مجموعه‌های اداری و سازمانی دولتی و خصوصی جا بیندازند که بین افرادی که کار می‌کنند و افرادی که کار نمی‌کنند باید تفاوت وجود داشته باشد، تعداد افرادی که تعدیل‌شده‌اند انگشت‌شمار است بخشی از این افراد کسانی هستند که از سازمان مأمور بودند و در ادارات دیگر شاغل بکار بودند به این افراد ابلاغ برگشت داده نشد و دراین‌بین بودند افرادی  که راندمان کاری پایینی داشتند تحصیلات غیر مرتبط ای داشتند و به‌نوعی اینجا برایشان دفتر دوم محسوب می‌شد بدون شک افراد یا باید خود را با وظایف سازمانی تطبیق می‌دادند و یا در سازمان‌های دیگری مشغول می‌شدند.

تشریح هزینه کرد مترو

وی گفت: تا به امروز برای خط یک ۲ هزار و ۵۱ میلیارد تومان به ارزش واقعی ۶ هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان هزینه شده است.
مولوی افزود: هزینه کرد برای خط 2 متروی تبریز ۵۷۷ میلیارد تومان یا به ارزش به‌روز شده یک‌هزارم و ۱۵۳ میلیارد تومان است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز خاطرنشان کرد: میزان هزینه برای خط 3 ۶ میلیارد تومان یا به قیمت به‌روز شده ۱۰ میلیارد تومان است.
وی اضافه کرد: به‌عبارت‌دیگر می‌توان اعلام کرد که کل هزینه کرد مترو ۲ هزار ۶۳۴  میلیارد تومان یا به ارزش به‌روز ۷ هزار و  ۳۶۸ میلیارد تومان است.
 
 
 


نوشته شده در   چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398  توسط   مدیر سایت سازمان قطار شهری تبریز    تعداد بازدید  344
PDF چاپ چاپ