پیشنهادات و انتقادات
 
  آمار سایت
مهمان : 0
امروز : 0
ديروز : 297
ماه : 36835
 
تاریخ : شنبه 27 شهريور 1395     |     کد : 471

گذری بر واقعه غدیر خم و ولایت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام

عید سعید غدیر خم بر همه ی شیعیان جهان مبارک باد واحدفرهنگی،اجتماعی و روابط عمومی سازمان قطار شهری تبریز

غدیر در قرآن

درمنابع مختلف به آیات و روایات متعدد درخصوص غدیر اشاره شده است که در اینجا دو آیه از قرآن کریم که در روز غدیر نازل شد آورده شده است؛

   1) سوره مائده، آیه67: «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْـکَ مِنْ رَبِّکَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ یَعْصِمُکَ  مِنَ النّاسِ إِنَّ اللّهَ لایَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ » ( ای پیـامبر آنچه از طرف خـدا بر تو نازل شـده بـه مردم برسان و اگر این کار را نکنی رسالت خدا را تبلیغ نکرده ای و خدا تو را از شرّ مردم حفظ خواهد کرد.)

   2)سورة مائده،آیه 3: «الْيَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دينَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْکُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ ديناً.» ( امروز دین شما را کامل نمودم و نعـمت خود را بر شما تمام کردم.)

 






شاهدان غدیر

اجتماعی بزرگ از اقوام و سطوح مختلف جامعة اسلامی، شاهدان عینی واقعة غدیر هستند. بیعت کنندگان واقعی، با ایمان قلبی دست بیعت دادند بیعت شکنان منافق که به ظاهر بیعت کردندو سیاست پنهانکاری را در پیش گرفتند.


گواهان شاخص ( بیعت کنندگان واقعی)



گواهان بیعت شکن واقعه غدیر




برخی امتیازات علی(ع) در جانشینی پیامبر (ص)


1)آیة انذار و حدیث عشیره: پیامبر(ص) در هنگام دعوت خویشـان خود به اسلام، علی(ع) را به عنوان وزیر، جانشین و امام پس از خود اعــلام کردند.

2) آیة تطهیر و « حدیث کساء»: پیامبر(ص) هر روز پیش از نماز صبح، درب خانة علی(ع) و زهرا(س) می رفتند و به آن ها سلام داده می فرمودند:  خداوند اراده فرمود که شما را از هرگونه پلـیـدی پاک گرداند. شما هستـید اهل بیت من و دشمنی با شما دشمنی با من است.

3) آیة ولایت: علی(ع) در رکـوع بود که انگشـترش را انفــاق کـرد و در قرآن به « ولی مؤمنین» توصیف شد.

4) رستگاری پیروان علی(ع): پیامبر(ص) بارها فرمود: « فقط علی(ع) و شیعیان او، رستگاران روز قیامت هستند.»

5) آیة مباهله: یهودیان، دلایل قاطع پیامبری رسول خدا(ص) را نپذیرفتندو قرار شد به نفرین دو طرفه(مباهله) بپردازند. پیامبر(ص) در این ماجرا علـی(ع) را بنا به دستور خداوند در قرآن، « نفس خود» خواند.

6) لقب امیر المؤمنین: به تمام امت مسلمان دستور داد تا در غدیر، نفر به نفر، به علی(ع) با لقب حقیقی اش سلام دهند.

7) حدیث ثقلین: می فرمود: « دو چیز گرانبها در میان شما می گذارم قرآن  و عترتم؛ از هم جدا نمی شوند تا آنکه بر سر حوض کوثر، بر من وارد شوند، از عترتم جدا نشوید که هلاک می شوید.»

8) تمام اسلام در اوخلاصه بود: درجنـگ خنــدق، کســی نتــوانـسـت «عمرو بن عبدود» مشرک را که علیه مسلمـین رجز خوانی می کرد شکسـت دهد. امام علی(ع) تنها داوطلب جنگ با عمرو بود. پیامبر(ص) فرمود:« تمـام کفر در مقابل تمام اسلام قرار گرفته است.» بعـد از پیروزی عـلی(ع)، پیامبــر(ص) فرمود: « یک ضربة شمشیر عـلی(ع) در روز خندق، از عـبادت، جـنّ و انس تا قیامت بالاتر است.»




نوشته شده در   شنبه 27 شهريور 1395  توسط   مدیر سایت سازمان قطار شهری تبریز    تعداد بازدید  939
PDF چاپ چاپ