پیشنهادات و انتقادات
 
  آمار سایت
مهمان : 0
امروز : 531
ديروز : 1301
ماه : 38758
 
تاریخ : دوشنبه 26 بهمن 1394     |     کد : 429

اتمام حفاری تونل های عمیق خط یک قطارشهری تبریز

به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری تبریز بعد از ظهر یکشنبه مصادف با ولادت با سعادت حضرت زینب(س) و ایام الله مبارک دهه فجر عملیات حفاری تونل های عمیق خط یک مترو تبریز به ایستگاه نهایی رسید. همزمان در مراسمی که به این منظور در میدان امام حسین لاله برگزار گردید مقامات و مسوولان سازمان ها و نهاد های دولتی به بیان گزارش درخصوص این پروژه پرداختند

اتمام حفاری تونل های عمیق خط یک قطارشهری تبریز

به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری تبریز بعد از ظهر یکشنبه مصادف با ولادت با سعادت حضرت زینب(س) و ایام الله مبارک دهه فجر عملیات حفاری تونل های عمیق خط یک مترو تبریز به ایستگاه نهایی رسید.

همزمان در مراسمی که به این منظور در میدان امام حسین لاله برگزار گردید مقامات و مسوولان سازمان ها و نهاد های دولتی به بیان گزارش درخصوص این پروژه پرداختند .

مهندس پور مهدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در این مراسم بیان داشت:قطار شهری تبریز از گذشته دور به دلیل عدم تزریقات مالی و سایر مسایل، پیشرفت خاصی نداشت، تصریح کرد: با این حال، از نخستین روز آغاز مسئولیت در مدیریت استان به همراه شهردار تبریز، برای پیشرفت این پروژه همدل شدیم .

پورمهدی با مرور پیشرفت‌های پروژه مترو در دو سال گذشته یادآور شد: فاز اول خط یک قطار شهری تبریز با فعالیت پنج رام، در حال خدمت‌رسانی است، تونل‌ عمیق خط یک نیز اتمام رسیده و  سه رام واگن نیز در حال انتقال به تبریز است .

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در عین حال، متذکر شد: به پیشرفت‌های صورت‌گرفته قانع نیستیم و امیدواریم با حفظ همین مودت و همدلی، بتوانیم به زودی شاهد پیشرف پروژه در سایر خطوط نیز باشیم .

دکتر صادق نجفی دیگر سخنران این مراسم بود ضمن عذرخواهی از مردم و اهالی منطقه که در طول این سالها متحمل زحمات و مشقات فراوانی شده اند اظهار داشت: اگر در گذشته اعتبارات دولتی و شهرداری، به موقع صرف پروژه شده بود، امروز حفاری هر کیلومتر از تونل‌های مترو، با هزینه‌ای به مراتب کمتر از هزینه کنونی صورت می‌گرفت .

وی با بیان این‌که شهرداری در دوره‌های قبل بیشترین تاخیرها را در تزریق اعتبارات لازم به مترو داشته است، گفت: با این حال، شهرداری تبریز در دو سال گذشته، پروژه قطار شهری را به عنوان اولویت نخست توسعه و عمران شهر تبریز مورد توجه قرار داده و در همین راستا، 400 میلیارد تومان را به این پروژه تزریق کرده است .

نجفی با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی و آشفتگی‌های محدوده میدان امام حسین (ع) در اجرای این پروژه گفت: با تمام وجود از شهروندانی که در این چند سال با اجرای این پروژه و تاخیر 10 ساله آن، متحمل زحمت شده‌اند عذرخواهی می‌کنیم و امیدواریم در آینده ای نزدیک، حرکت مترو در این مسیر، تلخی‌های اجرای پروژه را به حلاوت و آرامش تبدیل کند .

مهندس پشمینه آذر مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز در این مراسم با ارایه گزارشی از اقدامات مهم انجام گرفته برای پروژه مترو تبریز بیان داشت: بیشتر شهروندان تنها چند شفت و محوطه کارگاهی این پروژه را مشاهده می‌کردند این در صورتی است که بخش عظیم پروژه در زیر زمین اجرا شده است .

وی در ادامه سخنانش افزود: دقت پروژه در نوع خود کم‌نظیر بوده و انحراف آن حتی به سانتی‌متر هم نمی‌رسد که این امر از توانمندی‌‌های فنی و عمرانی شهرداری تبریز حکایت دارد . پیش‌بینی 15 قلم تجهیزات، ارتباطی و تهویه را از دیگر بخش‌های این مسیر 16 کیلومتری خواند و گفت: با این حال، مهم‌ترین قسمت پروژه در خط یک، حفاری تونل به طول 16 کیلومتر بوده که امروز شاهد اتمام آن هستیم .

 

پروژه حفاری تونل عمیق خط یک قطار شهری تبریز شهر در بخش مرکزی شهر، از سمت شرق به غرب با  اجراي دو تونل از محل ايستگاه شماره 7 بوسيله دو دستگاه ماشين حفار تونل T.B.M سپردار به روش فشار تعادل زمين (E.P.B.S –Earth Pressure Balance Shield)  ساخت شركتNFM  فرانسه احداث مي گردد . به دليل اينكه عمده مسير تونل خط يك متروي تبريز در مصالح شن و ماسه و لاي بوده و عمدتا در زير سطح آبهاي زير زميني واقع مي باشد ، حفاظت جبهه كار از نكات ضروري مي باشد كه با توجه به ملاحظات اقتصادي و محدوديت طرح ( عبور از زیر بافت مسکونی) بهترين گزينه استفاده از دستگاه سپر تعادل فشار خاك (E.P.B.S) تشخيص داده شد. اين نوع دستگاهها بيشترين كاربري را در زمين هاي سست و در زير سطح ايست آبي دارند و بيشترين محدوده تغييرات وضعيت زمينهاي سست و خاكي را پوشش مي دهند .

   پس از خرید دستگاه های حفار از شركتNFM  فرانسه به مبلغ 19,500,000 دلار توسط سازمان قطار شهری و برگزاری مناقصه برای احداث تونل های عمیق در سال 1384 برنده شدن شرکت مهندسی پل و ساختمان الموت به مبلغ  486,479,213,749 ريال بر اساس فهرست بهای راه باند سال 84 شروع گردید. مدت اولیه پیمان 51 ماه شمسی و تاریخ تحویل زمین 22/4/84  می باشد. نظارت بر عملیات اجرای به مهندسین مشاور گنو  به روش مناقصه از طريق بالاترين امتياز تجربي و مالي QCBS) ) در زمستان 1385 واگذار گردید.

 عملیات حفاری تونل سهند از مهر ماه سال 87 و تونل سبلان از خرداد ماه سال 88 آغازگردید. تونل سبلان در تاریخ 21/6/94 با ورود دستگاه حفار به ایستگاه 16 به اتمام رسیده و تونل سهند نیز  بر اساس برنامه زمان بندی پروژه در 25 بهمن ماه سال 94 به اتمام رسید.

 



























نوشته شده در   دوشنبه 26 بهمن 1394  توسط   مدیر سایت سازمان قطار شهری تبریز    تعداد بازدید  2165
PDF چاپ چاپ