پیشنهادات و انتقادات
 
  آمار سایت
مهمان : 0
امروز : 0
ديروز : 532
ماه : 36552
 
تاریخ : چهارشنبه 6 اسفند 1393     |     کد : 345

گزارشی در خصوص ایستگاه 16 خط دو قطار شهری تبریز

گزارش ذیل شرح مختصری از موقعیت ایستگاه S16 و معابر اطراف آن و همچنین توضیح کلی در مورد روش اجرا و ترافیک منطقه می باشد.

گزارش ذیل شرح مختصری از موقعیت ایستگاه S16 و معابر اطراف آن و همچنین توضیح کلی در مورد روش اجرا و ترافیک منطقه می باشد.

موقعیت ایستگاه:

شکل 1 موقعیت ایستگاه (S16) را نشان می دهد. این ایستگاه شانزدهمین ایستگاه خط 2 قطار شهری از سمت غرب می­باشد. فاصله این ایستگاه از ایستگاه­های قبل و بعد از آن به ترتیب حدود 1598 و 1430 متر می­باشد. ایستگاه S16  در فضای سبز ضلع جنوبی بلوار باغمیشه، حدفاصل تقاطع بلوار باغمیشه با خیابان­های مولانا و امیرکبیر قراردارد. این ایستگاه اولین ایستگاه در بخش توسعه شرقی خط 2 می­باشد.

از معابر اصلی در محدوده می­توان به بزرگراه پاسداران، بلوار باغمیشه، خیابان­های مولانا، امیرکبیر و معابر داخلی کوی فرشته  18 متری فشارقوی ( شهید زوار قلعه)، محمدپور صبور، استاد تبریزی، گل سرخ, دولت آبادی، عماد و خیابان چنار، اشاره نمود.

این ایستگاه می تواند مبداء و مقصد سفر ساکنین شهرک­ های شمال بلوار پاسداران اعم از شهرک الهیه، باغمیشه 2، نیروی هوایی و کوی فرشته قرار گیرد.








بزرگراه پاسداران: یکی از مسیرهای اصلی شهر بوده که دارای عملکرد بزرگراهی می­باشد. این معبر دارای دو مسیر حرکتی در جهت شرق و غرب بوده که به وسیله میانه از یکدیگر جدا شده اند. این مسیر دارای 3 خط عبور در هر جهت می باشد. دسترسی ها در این معبر محدود بوده و اکثر وسایط نقلیه به عنوان مسیر گذری از آن استفاده می کنند. این مسیر بیشتر نقش جابه­جایی را در شبکه ایفا می­کند.

بلوار باغمیشه: این خیابان در راستای شرقی- غربی می باشد و از میدان فهمیده در انتهای غربی آن شروع و تا محل تقاطع با بزرگراه پاسداران امتداد یافته و دارای سه خط عبور در هر جهت می باشد. این خیابان در بیشتر بخش­های آن فاقد پارک حاشیه­ای در طرفین معبر می­باشد. این معبر بیشتر دارای عملکرد جا­به­جایی بوده و تامین کننده دسترسی به معابر شریانی نیز می­باشد، لذا به عنوان یک مسیر شریانی درجه 2 معرفی می­شود. کاربری­های طرفین این خیابان عمدتا تجاری بوده و بعضا کاربری­های خدماتی نیز به چشم می­خورد.

خیابان امیرکبیر: این خیابان متقارن با خیابان مولانا بوده و در قسمت غربی آن قرار دارد. این خیابان یک مسیر شمالی-جنوبی می­باشد که ایستگاه s16 در ضلع جنوبی تقاطع آن با بلوار باغمیشه قرار دارد. این معبر وظیفه تامین دسترسی از نواحی اطراف به بلوار باغمیشه و بالعکس را داشته و یکی دیگر از مهمترین معابر نواحی اطراف ایستگاه به شمار می­آید. این خیابان در دسته معابر شریانی (شریانی درجه 2) قرار می­گیرد. این معبر دارای عرض عبور 11 متر بوده و در هر جهت حرکتی دارای دو خط عبور می­باشد. این معبر فاقد پارک حاشیه­ای در طرفین خیابان می­باشد. کاربری­های طرفین این معبر عمدتاض مسکونی بوده و در برخی موارد کاربری­های تجاری در سطح محله نیز به چشم می­خورد.

خیابان مولانا: این خیابان یک مسیر شمالی-جنوبی می­باشد که ایستگاه s16 در ضلع جنوبی تقاطع این خیابان با بلوار باغمیشه قرار دارد. این معبر وظیفه تامین دسترسی از نواحی اطراف به بلوار باغمیشه و بالعکس را داشته و یکی از مهمترین معابر نواحی اطراف ایستگاه به حساب می­آید. این خیابان در دسته معابر شریانی (درجه 2) قرار می­گیرد. این معبر دارای دو خط عبور در هر جهت حرکتی برابر با 8 متر می باشد که به وسیله یک جداکننده به عرض یک متر از هم جدا شده اند.

کوی فرشته: کوی فرشته یکی از بخش های الحاقی شهرک باغمیشه است که از طریق ورودی های شرقی و جنوبی از بزرگراه پاسداران و ورودی شمال غربی از شمال بلوار باغمیشه و همچنین خروجی جنوب غربی به بزرگراه پاسداران با معابر اصلی در ارتباط است.

روش اجرای ایستگاه: انتخاب روش اجرای بهینه به جهت عوامل تاثیرگذاری متعددی نظیر شکل و عمق ایستگاه، موقعیت شهری، ترافیک عبوری، شرایط ژئوتکنیکی و سطح ایستایی ساختگاه، نحوه مقابله و کنترل آب­های سطحی و نفوذی، اثرات ناشی از سازه­های زیرزمینی و نهایتا شرایط اقتصادی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. روش­های متداولی جهت اجرای ایستگاه بر اساس پارامترهای اشاره شده فوق انتخاب می­شوند که می­توان دو دسته اجرای در ترانشه و اجرای زیرزمینی را نام برد.

در مورد ایستگاه S16 با توجه به وجود فضای کافی در اطراف ایستگاه و بررسی موارد فوق و هزینه های مترتب بر روش­های مختلف اجرا و با توجه به وجود شفق شرقی در محدوده این ایستگاه، اجرا به روش ترانشه باز توصیه شده­است.

حجم تردد در شبکه: به جهت شناخت وضع موجود نحوه تررد خودروها در شبکه مورد بررسی، لازم است تا حجم عبوری از هر محور برداشت شود. بدین منظور برداشت حجم در ساعات اوج انجام شده­است. بیشترین حجم تردد مربوط به بزرگراه پاسداران بوده و معابر داخلی کوی فرشته نیز شاهد کمترین حجم ترافیک است.



نوشته شده در   چهارشنبه 6 اسفند 1393  توسط   مدیر سایت سازمان قطار شهری تبریز    تعداد بازدید  2549
PDF چاپ چاپ