پیشنهادات و انتقادات
 
  آمار سایت
مهمان : 0
امروز : 440
ديروز : 1106
ماه : 39392
 
تاریخ : يکشنبه 6 مهر 1393     |     کد : 317

فرصت های سرمایه گذاری در سازمان قطار شهری تبریز

شهر تبریز یکی از کلانشهرهای ایران با جمعیت ساکن بالغ بر 1/7میلیون نفر در سال 1393 و یکی از قطبهای صنعتی کشور میباشد که به 138 ناحیه ترافیکی تقسیم شده است. در چند دهه اخیر مشکلات حمل و نقل در این شهر به صورت یک معضل بزرگ رخ نموده ، بصورتی که در آمارهای منتشره داخلی همواره این شهر جزء یکی از شهرهای آلوده و پرترافیک ایران می‌باشد.


شهر تبریز یکی از کلانشهرهای ایران با جمعیت ساکن بالغ بر 1/7میلیون نفر در سال 1393 و یکی از قطبهای صنعتی کشور میباشد که به 138 ناحیه ترافیکی تقسیم شده است.

در چند دهه اخیر مشکلات حمل و نقل در این شهر به صورت یک معضل بزرگ رخ نموده ، بصورتی که در آمارهای منتشره داخلی همواره این شهر جزء  یکی از شهرهای آلوده و پرترافیک ایران می‌باشد.

هرچند تاريخچه مطالعات در خصوص احداث قطار شهري در شهر تبريز به سه دهه گذشته بر مي گردد اما كار اجرايي آن از ابتداي دهه 80 عملياتي شده و شبکه قطار شهری تبریز در 4 مسیر درون شهری و یک مسیر حومه ای به شهر جدید سهند، طراحی گردید. مجموع طول خطوط چهارگانه درون شهری شبکه قطار شهری تبریز 69/6کیلومتر و مجموع تعداد ایستگاههای آن 70 ایستگاه می باشد.

1-  خط يك (شرقي- غربي):

خط يك قطار شهری تبریز از ايستگاه ائل گولي در جنوب شرق شروع شده و پس از عبور از مركز شهر به كوي لاله در جنوب غرب ختم مي گردد. طول اين خط 17/2 كيلومتر و شامل 18 ايستگاه مي باشد. این خط با 64 درصد پیشرفت فیزیکی (تا پایان مرداد سال 93)  در اوایل سال 96 به بهره برداری کامل خواهد رسید.

فرصتهای سرمایه گذاری موجود در این خط که فرآیند انتخاب سرمایه گذار آنها آغاز گردیده است، عبارتند از:

"احداث مجتمع تجاری- ایستگاهی دانشگاه (ایستگاه شماره 7)"

"احداث مجتمع تجاری- ایستگاهی میدان قطب (ایستگاه شماره 9)"

"احداث مجتمع تجاری- ایستگاهی گازران (ایستگاه شماره 14)"

"احداث مجتمع تجاری- ایستگاهی نور (ایستگاه شماره 18)"

 2-  خط دو (شرقي- غربي):

خط دو قطار شهری تبریز از محله قراملك در غرب تبريز شروع شده و پس از عبور از خيابان قدس، محققي، خيابان عباسي از طريق ميدان شهيد فهميده به نمایشگاه بین المللی در شرق تبريز ختم مي گردد. طول اين خط 22/4كيلومتر و شامل 20 ايستگاه مي باشد.

فرصتهای سرمایه گذاری موجود در این خط:

با توجه به عمیق بودن سازه ایستگاههای خط 2، پیش بینی های لازم جهت احداث 1 الی 2 طبقه مازاد با کاربری تجاری و خدماتی در آنها بعمل آمده است که اطلاعات تکمیلی در اینخصوص، متعاقبا و پس از اتمام مطالعات و طراحیهای مربوطه؛ در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

3- خط سه (شمالي- جنوبي):

به طول تقريبي 15 کيلومتر و شامل 14 ايستگاه از فرودگاه بين المللي تبريز آغاز و پس از عبور از ميدان آذربايجان و بلوار ستارخان وارد خيابان انقلاب شده و نهايتاً به سمت مرکز شهر و ميدان دانشسرا ادامه مسير يافته و از طريق خيابان ارتش و بلوار معراج به پايانه مسافربري مرکزي تبريز در حاشيه بزرگراه شهيد کسايي ختم مي شود.

فرصتهای سرمایه گذاری موجود در این خط:

نظر به اتمام قریب الوقوع عملیات حفاری تونلهای عمیق خط یک و با توجه به مالکیت دستگاههای حفار و کارخانه تولید سگمنت با سازمان قطار شهری، به لحاظ لزوم بهره وری بهینه از این دارائیهای سرمایه ای؛  برنامه ریزیهای لازم جهت اجرای خط3 قطار شهری تبریز به روش B.O.T بعمل آمده است.

شایان ذکر است که خط سوم قطار شهری تبریز، بدلیل ایجاد کریدور شمال – جنوب و ارتباط با خطوط یک و دو؛ اهمیت خاص و منحصر بفردی داشته و مسیر پیشنهادی این خط، دارای بیشترین تقاضای سفر نسبت به سایر خطوط می باشد که درکاهش ترافیک و آلایندگی هوا و همچنین جلوگیری از اتلاف زمان شهروندان تبریزی، نقش بسزا و تاثیر گذاری ایفا خواهد نمود.

4- خط چهار درون شهري (حلقوی):

به طول 15 کيلومتر و شامل 18 ايستگاه از ميدان آذربايجان آغاز و پس از عبور از ميدان جهاد (نصف راه )،در مسير آزادي  (کمربندي) از چهار راه آبرسان و چهار راه عباسي عبور کرده و به انتهاي خيابان شهيد رجايي ختم مي گردد. اين کريدور به شکل حلقوي خطوط 1و2و3 قطار شهري تبريز را به هم ارتباط مي دهد.

با توجه به لزوم ارتباط خطوط 1و2و3 جهت افزایش مسافر پذیری شبکه قطار شهري تبريز و همچنین تقاضای سفر فراوان مسیر پیشنهادی برای خط4، اجرای این خط با سیستم تراموا؛ جزء اولویتهای کاری سازمان قطار شهری تبریز و حومه قرار گرفته است.

فرصتهای سرمایه گذاری موجود در این خط عبارتند از:

"احداث برج تجاری – اداری در ایستگاه شماره 18 (پاسداران یوسف آباد)"

"احداث مرکز تفریحی و گردشگری در محدوده ایستگاه شماره 1 (پارک بزرگ تبریز)"

"احداث مجتمع طبقاتی اداری – خدماتی شرکتهای ساختمانی در محدوده ایستگاه شماره 9 (ابوریحان)"

"احداث واحدهای تجاری در محل ورودی و خروجی تمام ایستگاهها"

"تبلیغات محیطی در محدوده تمام ایستگاهها (ایستگاههای این خط، بدلیل همسطح بودن و سهل الوصول بودن دسترسی به آنها؛ دارای جایگاه ویژه ای برای سرمایه گذاری می باشند و از آنجائیکه مخاطبین این ایستگاهها، صرفاً استفاده کنندگان از تراموا نیستند؛ بهترین مکان برای تبلیغات محیطی نیز بشمار می روند)"

-------------------------------------------------------------

*: علاقمندان به اخذ اطلاعات تکمیلی و سرمایه گذاری در پروژه های قطار شهری تبریز، می توانند در روزهای غیرتعطیل از ساعت 8 الی 10 با حوزه معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان قطار شهری تبریز و حومه به شماره (تلفکس) 33290103-041 تماس حاصل نمایند.

 

 





نوشته شده در   يکشنبه 6 مهر 1393  توسط   مدیر سایت سازمان قطار شهری تبریز    تعداد بازدید  2013
PDF چاپ چاپ