پیشنهادات و انتقادات
 
  آمار سایت
مهمان : 0
امروز : 310
ديروز : 1100
ماه : 39122
 
تاریخ : دوشنبه 25 آذر 1392     |     کد : 234

گزارش مصاحبه مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز با روزنامه جام جم-گزارش خبری

به گزارش خبرگزار روزنامه جام جم؛ اهمیتی که پروژه قطار شهری تبریز برای همشهریان عزیز دارد از یکسو و اهمیتی که مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز برای تنویر افکار عمومی قائل هستند از سویی دیگر باعث شد تا به سراغ ایشان بروم تا گزارش آخرین وضعیت قطار شهری را از زبان ایشان شنیده و برای خوانندگان عزیز نقل قول نمایم.

به گزارش روزنامه جام جم ؛

در یک روز سرد پاییزی که بارش برف عبور و مرور وسائط نقلیه عمومی را مختل و جا به جایی مسافران را دچار مشکل کرده بود، طی قرار قبلی برای انجام مصاحبه با مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز راهی این سازمان شدم در حالی که در تمام طول مسیر به ضرورت بهره برداری هرچه سریعتر قطار شهری تبریز می اندیشیدم .

اهمیتی که پروژه قطار شهری تبریز برای همشهریان عزیز دارد از یکسو و اهمیتی  که مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز برای تنویر افکار عمومی قائل هستند از سویی دیگر باعث شد تا به سراغ ایشان بروم تا گزارش آخرین وضعیت قطار شهری را از زبان ایشان شنیده و برای خوانندگان عزیز نقل قول نمایم.

 روحیه پاسخگویی و رسانه ای بودن مهندس جواد انصاری دقیقا همان چیزی بود که انتظارش را داشتم و همه مدیران و مسئولین در نظام مقدس جمهوری اسلامی باید خود را به داشتن این ویژگی زینت بخشند زیرا به فرموده مقام معظم رهبری مردم ولی نعمتان ما هستند وتعامل مناسب مسئولین با رسانه ها علاوه بر کمک به شفاف سازی عملکرد آنان توسعه و ترویج فرهنگ احترام به افکارعمومی را به دنبال دارد.

مهندس جواد انصاری که اکنون سکان هدایت سازمان قطار شهری تبریز را در دست دارد در ابتدای مصاحبه با اعلام یک خبر بسیار خوش در خصوص بهره برداری از فازاول خط (1) گفت :تا پایان سال جاری فاز اول خط (1) قطار شهری تبریز شامل 5 ایستگاه به مرحله بهره برداری می رسد.

وی در ادامه با تشریح بخشی از عملکرد 3 ساله فعالیت خود افزود:یکماه پس از آغاز فعالیت خود در این سازمان برنامه ای را درسه بخش کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت تدوین و به شورای شهر تبریز ارائه کردم.

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز افزود:در این برنامه سند تحول اساسی  متروتا سال 92 به عنوان برنامه کوتاه مدت دیده شده بود که به جرات اعلام میکنم که 100 درصد آن به مرحله اجرا در آمده است.

مهندس جواد انصاری ادامه داد:زمانی که تصدی این سازمان بر عهده من گذاشته شد ایراداتی در خطوط وجود داشت،با نشتی تونل مواجه بودیم و عدم اجرای چاههای ارت و خرید و نصب اشتباه سوزنها وریل ها ما را دچار مشکلات اساسی و عدیده ای کرده بود که با انجام مطالعات دقیق وکار کارشناسی شده این مشکلات مرتفع گردید.

وی در ادامه مصاحبه با اشاره به تدوین سند پایش فعالیتهای بهره برداری سازمان قطار شهری تبریز گفت:این سند یکی از جامع ترین ومنحصر به فرد ترین سندهای فنی پروژه های عمرانی در کشور محسوب می شود که شامل 750 مورد اقدام برای آغاز بهره برداری فاز اول خط (1)در سال جاری می باشد.

وی از عملیات اجرایی قطعه 6 به عنوان یکی از مهمترین و حساس ترین بخشهای عملیات اجرایی قطار شهری تبریز یاد کرد و گفت: قسمت اصلی خط (1) در حد فاصل ایستگاه 6 تا میدان دانشگاه ،زیر پل بازار معروف به قطعه 6 به طول 300 متر حفاری نشده بود که با انجام کار مطالعاتی بسیار دقیق و بهره گیری از دانش کارشناسان زبده داخلی و خارجی حفاری این قسمت نیز به صورت دستی از یکسال پیش آغاز و تا یک ماه و نیم آینده حفاری تونل های این بخش که مهمترین بخش مترو است به پایان رسیده و اجرای لاینینگ و بتون های دیواره و کف تونل آغاز خواهد شد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز خاطر نشان ساخت:حفاری تونل های عمیق که از بخش های مهم خط (1)به شمار میرود از زمان آغاز حفاری تا سال 89 از فلکه دانشگاه شروع و به میدان شهید بهشتی رسیده بود، ولی در حال حاضر دستگاههای TBM به طور میانگین روزانه 12 تا 14 رینگ را حفاری می کنند و هر دو دستگاه در نزدیکی میدان لاله استقرار یافتند وبراساس پیش بینی های صورت گرفته حفاری  تونل های  در سال 93 به اتمام میرسد.

مهندس جواد انصاری از آغاز عملیات اجرایی ایستگاههای شماره 5،8،9،10،13،15،16 خبر داد و گفت:تجهیزات مورد نیاز فاز اول خط (1)خریداری و نصب شده و تجهیزات مورد نیاز فازهای دیگر نیز خریداری شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت تهیه و تامین واگنهای مورد نیاز قطار شهری تبریز گفت:شرکت طرف قرارداد برای تامین واگنها دچار مشکل بود که با پیگیری سازمان و ارائه طرحهای تفضیلی واگنها با بهره گیری از توان و دانش فنی کارشناسان سازمان دستور تولید صادر و سری اول واگنها که شامل 5 دستگاه واگن می باشد وارد گمرک بندر عباس شده است و به محض ورود سری اول ، وزارت کشور دستور ساخت سری دوم واگنها را صادر می کند و طی چند ماه آینده کار بهره برداری از واگنها به طور کامل انجام خواهد شد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز همچنین از ضرورت آغاز عملیات اجرایی خط (2)خبر داد و گفت:همزمان با عملیات احداث خط (1) عملیات اجرایی خط (2) قطار شهری تبریز نیز باید آغاز شودهرچند که اینکار بسیار سخت به نظر میرسدولی جذب بودجه این خط و نقشی که افزایش خطوط قطار شهری در توسعه و عمران روز افزون شهر ،روان سازی و کاهش ترافیک شهری ایفا خواهد کرد بیانگر ضرورت آغاز عملیات اجرایی این خط می باشد.

مهندس انصاری ادامه داد:قطعا انجام کارهای بزرگ به راحتی امکانپذیرنخواهد بود اما ما مردان میدان های سخت هستیم و به نظر من حفاری تونل های عمیق خط (3) نیز باید آغاز شود.

وی در ادامه با اشاره به مسیر خط (3) قطار شهری تبریز گفت:این خط شامل ترمینال مرکزی ،خیابان ارتش ،خیابان خاقانی،میدان دانشسرا،ایستگاه منبع آب ،بلوار انقلاب، میدان آذربایجان، فرودگاه تبریز است که پیش بینی می شود میزان جذب مسافر در کریدور خط (3) از خط (1)و (2) نیز بیشتر شود

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزان اعتبار هزینه شده در خط (1) گفت:هزینه برآورد شده برای تکمیل خط (1) با احتساب 30 دستگاه واگن 1260 میلیارد تومان می باشد که تاکنون 800 میلیارد تومان آن هزینه شده و 460 میلیارد تومان دیگر باید هزینه شود.

جواد انصاری در ادامه با اشاره به این که شمار واگنها از  30 دستگاه به 180 دستگاه افزایش یافته است ،افزود:با تامین هزینه 150 دستگاه واگن دیگر نیاز خطوط (1)و (2) مترو تبریز به واگن تا 15 سال آینده تامین می شود.

وی میزان اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل خطوط (1)و (2) تبریز را 4000 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:یکی از اقدامات مهم سازمان طی سال جاری تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز از طریق جلب و جذب سرمایه گذار خصوصی با ایجاد مراکز تجاری وخدماتی در ایستگاهها بوده است که برنامه ریزی ما برای تامین حداقل 1000 میلیارد تومان اعتبارمورد نیاز از این طریق می باشد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز گفت:در این راستا تاکنون قرارداد 2 ایستگاه بسته و مجتمع های تجاری و خدماتی در این 2 ایستگاه در حال احداث است و برای 2 ایستگاه دیگر هم، فراخوان داده شده ودر حال عقد قرار داد هستیم و طرح های مطالعاتی 5 ایستگاه دیگر نیز در حال تکمیل است.

مهندس جواد انصاری ادامه داد:در همین جا از استقبال بسیار خوب بخش خصوصی تقدیر و تشکر می کنم و امیدوارم این روند به نحو مطلوبی ادامه یابد.

جابجائی مسافر درخط (1) در هر ساعت 30 هزار نفر خواهد بود و در افق طرح نیز با بهره برداری 1ز 4 خط روزانه حدود 800هزار نفر مسافر در خطوط مترو جابجا خواهندشد وی در پاسخ به سوال ما در خصوص میزان ظرفیت جا به جایی مسافر توسط قطار شهری تبریز گفت:ظرفیت نهایی هزار نفرمسا فر از طریق قطار شهری جا به جا می شود که این میزان 25 درصد از مسافرتهای درون شهری تبریز را در افق 1420 شمسی شامل می شود.

مدیر عامل سازمان  قطار شهری تبریز در ادامه با اشاره به اینکه سازمان به دنبال تامین منابع مالی از طریق بخش غیر دولتی،انتشار اوراق مشارکت وتسهیلات فاینانس می باشد ابراز داشت: یکی از مهمترین اولویتهای ما در سازمان راه اندازی واحد تحقیق و توسعه برای بومی سازی تجهیزات ثابت و متحرک ریلی در یک بازه مشخص زمانی برای خارج کردن صنعت ریلی کشور از وابستگی است و به جرات میتوان گفت در این زمینه اولین در کشور هستیم.

مهندس جواد انصاری افزود:همچنین ایجاد نهادهای نظارت ،استاندارد سازی وآموزش دربخش صنعت حمل و نقل ریلی درون شهری نیز جزء برنامه های استراتژیک سازمان قطار شهری تبریز است. ما به دنبال یک سیستم ریلی درون شهری فعال ،پویا و مدرن هستیم و  به وجود این نهادها نیازمندیم.

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز از صبر، حوصله،شکیبایی و پیگیری همشهریان و حمایت و همراهی و پشتیبانی این عزیزان طی مدت اجرای پروژه قطار شهری تبریز تقدیر و تشکر ویژه کردو خاطر نشان ساخت: همزمان با بهره برداری از فاز اول خط (1)جابه جایی همشهریان عزیز به صورت رایگان انجام خواهد گرفت و این فرصت بسیار مناسبی را برای بازدید عموم از ایستگاهها، تجهیزات و امکانات قطار شهری را فراهم می آورد.

مهندس جواد انصاری در بخش پایانی  سخنان خود ضمن تشکر از کلیه کسانی که این سازمان را در رسیدن به اهداف خود کمک و یاری می کنند، گفت:بی شک تحقق دستاوردهای این سازمان در سایه حمایت مسئولان کشوری و استانی ،پشتیبانی  مشاوران ،پیمانکاران و مجریان و خدمات و زحمات بی دریغ و شبانه روزی کارکنان و کارگران این سازمان صورت گرفته است.

 

 


  


نوشته شده در   دوشنبه 25 آذر 1392  توسط   مدیر سایت سازمان قطار شهری تبریز    تعداد بازدید  2058
PDF چاپ چاپ